انرژي هسته‌اي انگور !


ندا احمدلو/دکتر محمدحسين عزيزي مي‌گويد وقتي انگور مي‌خوريد، حتما هسته‌اش را بجويد تا از روغن بي‌نظيرش بهره‌مند شويد

روغن هسته‌انگور جزو گران‌قيمت‌ترين روغن‌هاي موجود در قفسه فروشگاه‌هاي مواد‌غذايي است که تا يک سال پيش در کشور ما اصلا توليد نمي‌شد و تا سال گذشته ايران جزو واردکنندگان اين روغن به‌صورت آماده و بسته‌بندي بود...
روغن هسته‌انگور بيشتر در کشورهايي كه اين ميوه كشت مي‌شود مانند فرانسه توليد و به مصرف مي?رسد. اين روغن به دليل قيمت بالا، نتوانسته جاي خودش را بين مردم کشور ما به خوبي باز کند اما خيلي‌ها معتقدند خواص فراوان آن به قيمت بالايش مي‌چربد و به دليل همين خواص است که بايد آن را در سبد‌غذايي خانواده گنجاند. حالا اينکه چنين ادعايي تا چه حد درست است و اصلا روغن هسته‌انگور چطور تهيه مي‌شود و چه خواصي دارد، سوالي است که دکتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع‌غذايي و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت?مدرس به آن پاسخ داده‌اند.

سلامت: توليد روغن هسته‌انگور چگونه است و کار روغن‌کشي از هسته کدام انگورها انجام مي‌شود؟
به طور کلي ما دو نوع انگور داريم؛ انگورهاي بدون هسته يا با هسته‌هاي بسيار ريز که به آنها انگور «بي‌هسته» يا «بي‌دانه» گفته مي‌شود و انگورهاي درشت با هسته‌هاي نسبتا درشت. روغن‌کشي از هسته‌ انگورهايي با دانه‌هاي درشت انجام مي‌شود. براي اين كار بايد هسته اين انگورها هنگام فرآوري انگور براي تهيه انواع آبميوه‌ها از آنها جدا و جمع‌آوري و بعد با دستگاه‌ها و روش‌هاي مخصوصي روغن آنها گرفته‌ شود. اين روغن با بسته‌بندي مناسبي به بازار فروش راه پيدا مي‌کند.
سلامت: توليد روغن هسته‌انگور در کارخانه‌هاي داخلي هم انجام مي‌شود؟
در حال حاضر بله. تا يک سال پيش روغن هسته‌انگور را وارد مي‌کرديم ولي حدود يک سال است که يکي از کارخانه‌هاي توليد آبميوه، پس از استفاده از انگورهاي هسته‌دار براي توليد انواع نوشيدني، هسته آنها را جدا و روغن هسته‌انگور ايراني تهيه مي‌کند. کيفيت اين روغن مانند روغن‌هاي خارجي است و در فروشگاه‌هاي عرضه مواد‌غذايي هم مي‌توان آن را با برند ايراني پيدا کرد.
سلامت: چرا روغن هسته‌انگور از گران‌ترين روغن‌هاي دنياست؟
به اين دليل كه توليدکنندگان براي تهيه يک شيشه روغن به تعداد بسيار زيادي هسته‌انگور نياز دارند و از آنجا که ‌انگور به اندازه دانه‌سويا، آفتابگردان يا حتي ميوه زيتون کشت نمي‌شود و فراوان نيست، هزينه‌هاي توليد اين روغن خيلي بيشتر از ساير روغن‌هاست. توليدکننده مجبور است براي داشتن صرفه اقتصادي مناسب، قيمت نهايي محصولش را بالا ببرد پس گران بودن اين روغن به دليل داشتن خواص بيشتر آن نسبت به ساير روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون يا کانولا نيست.
سلامت: روغن هسته‌انگور را مي‌توان براي پخت‌وپز هم استفاده کرد؟
بله، از اين روغن مي‌توان در تهيه انواع سس و سالاد استفاده كرد يا طبخ غذاها را با آن انجام داد. روغن هسته‌انگور براي تفت دادن مواد‌غذايي مختلف هم مناسب است ولي به دليل گران بودن، استفاده از آن براي پخت‌وپز يا سرخ‌کردن چندان توصيه نمي‌شود.
سلامت: مصرف روغن هسته‌انگور در کشورهاي ديگر هم مانند ايران، محدود است؟
بله، گران بودن اين روغن باعث‌شده مردم دنيا تمايل چنداني به استفاده مستمر از آن نداشته باشند. بيشتر افراد روغن هسته‌انگور را با هدف بهره‌ بردن از خواص اين محصول در سبد غذايي خود مي‌گنجانند و سعي مي‌کنند با مصرف آن همراه سالاد يا غذا، بيشترين سود را از خوردنش ببرند و براي پخت‌وپز يا سرخ‌کردن از آن استفاده نمي‌كنند.
سلامت: عبارت «مخصوص سرخ‌کردن» بايد روي بسته‌بندي روغن‌هاي هسته‌انگور درج شده باشد تا بتوان از آن به اين منظور استفاده كرد يا مي‌توان آن را براي سرخ‌کردن مواد‌غذايي استفاده كرد؟
از آنجا که روغن هسته‌انگور حاوي آنتي‌اکسيدان و اسيد چرب اولئيک است، مي‌توان از آن براي سرخ‌کردن هم استفاده كرد؛ حتي اگر روي بسته‌بندي آن عبارت «مخصوص سرخ‌کردن» درج نشده باشد. البته بهتر است براي بهره‌مندي کامل از تمام خواص اين روغن، آن را حرارت نديده مصرف کنيد.
سلامت: کمي از خواص روغن هسته‌انگور و تفاوتش با ساير روغن‌هاي گياهي مي‌گوييد؟
روغن هسته‌انگور تركيب‌هاي آنتي‌اکسيداني و فنولي نسبتا بالاتري نسبت به ساير روغن‌ها دارد. ترکيب‌هاي آنتي‌اکسيداني و فنولي در پيشگيري از ابتلا به برخي بيماري‌ها از جمله ناراحتي‌هاي قلبي- عروقي و سرطان‌ها نقش مهمي دارند و مي‌توانند باعث کاهش توليد راديکال‌هاي آزاد هم بشوند. از طرفي اسيدهاي چرب امگا 3، 6 و 9 بالاتري در اين روغن‌ وجود دارد بنابراين مصرف متعادل آن مي‌تواند به ارتقاي سطح سلامت کمک کند. هر چه اين روغن تازه‌تر باشد، خواص سلامت بخش آن هم بيشتر خواهد بود.
سلامت: مي‌توانيم با جويدن هسته‌انگورهاي مختلف، از تمام خواص روغن هسته‌انگور که به آنها اشاره کرديد، بهره‌مند شويم؟
بله، توصيه مي‌شود هنگام مصرف انگورهاي هسته‌دار، حتما هسته‌انگور را بجويد تا از خواص بي‌نظير روغن موجود در اين هسته‌ بهره‌مند شويد. با اين كار خواص بسيار بيشتري نسبت به مصرف روغن هسته‌انگور به بدنتان خواهد رسيد.
سلامت: چرا؟
اين روغن كه با جويدن هسته‌ انار و انگور دريافت مي‌شود، کاملا تازه است و ترکيب‌هاي آنتي‌اکسيداني و فنولي آنها كاملا به بدن مي‌رسد. وقتي که روغن‌ها کمي مي‌مانند، شروع به اکسيده شدن مي‌کنند و کمي خواص و ويتامين‌هاي خود را از دست مي‌دهند. ضمن اينکه با جويدن هسته‌انگور همراه ميوه، مقداري فيبر هم به بدن مي‌رسد و اين فيبر‌غذايي مي‌تواند عاملي براي پيشگيري از ابتلا به يبوست، بيماري‌هاي قلبي- عروقي و غيرفعال کردن راديکال‌هاي آزاد در بدن هم باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر