كودكان چاق نسبت به تبليغات مواد غذايي آسيب‌پذيرترند


در مقايسه با كودكان با وزن نرمال، كودكان چاق كمتر مي‌توانند نسبت به تبليغات مواد غذايي از خود مقاومت نشان دهند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه طب اطفال، تيمي از محققان با نشان دادن 60 آرم مواد غذايي و 60 آرم متفرقه به تعدادي از كودكان 10 تا 14 ساله چاق و همچنين كودكان با وزن متعادل و بررسي اسكن مغز آنها با بهره‌گيري از تصويربرداري عملكردي رزونانس مغناطيسي (FMRI)‌ دريافتند كودكان چاق در برخي از مناطق مغز خود عكس‌العمل بيشتري نسبت به بقيه كودكان نشان مي‌دهند.
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است به طور كلي در اين شرايط خاص افراد با وزن طبيعي بيشتر مي‌توانند فعاليت‌ها و واكنش‌هاي مغزي مرتبط با اين موقعيت‌ها را در خود كنترل كنند.
نتايج ديگر اين مطالعه مي‌افزايد نرخ چاقي در دوران كودكي نسبت به 30 سال گذشته 3 برابر شده است كه در اين ميان بازاريابي مواد غذايي به عنوان عاملي بسيار مهم در اين روند افزايش دخيل است و طبق آمارهاي به دست آمده 98 درصد از محصولات غذايي تبليغ شده براي كودكان در تلويزيون داروي مقادير زيادي چربي، شكر و يا نمك است.
به گفته محققان با توجه به اين كه كودكان چاق نسبت به كودكان طبيعي وزن بيشتر در معرض خطر عوارض ناشي از آگهي‌هاي محصولات غذايي پركالري و مضر قرار مي‌گيرند، يكي از عواملي كه مي‌تواند در ايجاد تصميم‌گيري‌هاي مرتبط با سلامتي در آنها مؤثر واقع شود. تقويت توانايي آنها در بهبود بخشيدن به شرايط كنترلي و آموزش‌هايي در اين زمينه است كه اميد است اين مداخلات سلامت رفتاري بتواند باعث موفقيت بيشتري در كاهش وزن و ايجاد منافعي براي چاقي در آنها باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر