چاق‌ها بیشتر در معرض ابتلا به كبد چرب هستند

 به گزارش خبرنگار وب دا، دکتر سید ضیاء الدین مظهری با بیان این مطلب اظهار داشت: آمارها نشان مي‌دهد بيماران مبتلا به كبد چرب، چاق هستند و از آنجا كه چاقي در جوامع و گروه‌هاي سني مختلف رو به گسترش است، شيوع اين بيماري هم در حال افزايش است.
وی افزود: افرادي كه گرايش عجيبي به فست‌فودها و سرخ‌كردني‌ها دارند، در معرض ابتلا به كبد چرب هستند و به طرف چاقي خزنده‌ حركت مي‌كنند چربي يا ميزان ترانس موجود در اين غذاها چربي بد (LDL‌) را افزايش و چربي خوب خون (HDL) را كاهش مي‌دهد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي و كبدي را افزايش مي‌دهد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف بيش از حد غذاهاي پركالري يكي از عوامل موثر در شيوع بي‌رويه چاقي است. وقتي افراد اين انرژي مازاد را با فعاليت بدني مصرف نمي‌كنند، چربي‌ها در اطراف شكم و سلول‌هاي كبدي ذخيره مي‌شود و عملكرد اين عضو حياتي را با مشكل مواجه مي‌كند.
وی ادامه داد: افرادي كه آبميوه‌هاي مصنوعي زياد مصرف مي‌كنند، به علت افزايش فروكتوز كه تبديل به تري‌گليسيريد بالا مي‌شود، كبد خود را در معرض خطر قرار مي‌دهند.
دکتر مظهری بهترين راه براي تشخيص اين بيماري را نمونه‌برداري از كبد عنوان کرد و گفت: افراد چاق‌ و داراي شكم بزرگ، مبتلايان به ديابت نوع 2، مبتلايان به برخي اختلالات چربي‌ خون بخصوص چربي تري‌گليسيريد يا نارسايي‌هاي قلبي، افراد الكلي، مبتلايان به سوء‌تغذيه، افرادي كه بسرعت و غيراصولي لاغر شده‌اند و كساني كه برخي داروها مانند داروهاي كورتون و ضدتشنج مصرف مي‌كنند، در معرض خطر ابتلا به كبد چرب هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادي كه دهانشان بدطعم است و نفخ دارند و احساس خستگي مي‌كنند و همچنين انباشتگي ناحيه شكم دارند، بايد اين بيماري را جدي بگيرند و با آزمايش و سونوگرافي كبد را از رفتــــن به طرف چرب بودن بازدارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر