اصول تغذيه مادر شيرده


دكتر نسرين اميدوار/استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي

خانم‌ها بعد از سپري كردن زايمانشان، لازم است به نيازهاي بدنشان پاسخ دهند. يعني در دوران شيردهي هر خانمي هم بايد طوري نيازهاي روزانه تغذيه‌اي خود را تامين كند که بتواند شير كافي توليد كند. براي اين منظور به طور متوسط حداقل 500 كالري بيش از حد مورد نياز خود بايد غذا مصرف كند. (خانم‌ها در دوران شيردهي بين 600 تا 800 سي‌سي شير در روز توليد مي‌كنند)...
 منابع ويتامين A، B12، آهن، يد و البته كلسيم و ويتامين D جزو مواد مغذي بسيار مهمي هستند كه خانم باردار بايد مصرف كند تا نيازهاي روزانه‌اش برطرف شود. خانم شيرده خيلي زياد تشنه مي‌شود پس به مصرف آب و مايعات نيز نياز شديدي دارد. به طور كلي غذاي خانم شيرده در درجه اول بايد شامل پروتئين حيواني با كيفيت بالا باشد تا ويتامين B12 و آهن به اندازه به بدنش برسد و سپس ميوه و سبزي بايد در برنامه غذايي‌اش گنجانده شود تا ويتامين‌هاي مورد نيازش تامين شود و به ويژه ويتامين C بايد به اندازه کافي به بدن برسد تا آهن به خوبي جذب شود. ضمنا لازم است به اندازه كافي لبنيات مصرف كند تا كلسيم بدن تامين شود و از آفتاب كافي هم بهره ببرد تا بدن دچار كمبود ويتامين D نشود.
براي برطرف‌كردن تمام اين نيازها لازم است 5 وعده غذا بخورد يعني 2 ميان‌وعده هم مصرف کند تا نيازهايش رفع شود. غير از غذاخوردن، پرهيزهاي يك خانم شيرده هم بسيار مهم است؛ پرهيز از استعمال دخانيات و مصرف هر ماده غذايي الكل‌دار يا كافئين‌دار و کاهش مصرف غذاهاي نفخ‌دار. در صورتي كه خانم شيردهي غذاهاي نفاخ يا بدبو مصرف كند، اين حالت بلافاصله به شير منتقل مي‌شود و شيرخوار هم ممكن است نفخ كند يا به تغيير بوي شير عكس‌العمل نشان دهد و تمايلش به خوردن شير كمتر شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر