چاقی در بین کودکان و نوجوانان کشور روبه افزایش است


 مدیرگروه اطفال دانشگاه شهید بهشتی گفت: مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور روبه افزایش است به گونه ای که حدود 20 درصد کودکان و نوجوانان دوره راهنمایی و دبیرستانی دچار این مشکل هستند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،‌ ˈعلی اکبر سیاریˈ روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع هشتمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان اظهار داشت: با وجود اضافه وزن در این دسته از افراد جامعه، آنها با کمبود ریزمغذی هایی مانند آهن، روی و ویتامین های آ و د مواجه هستند.

رییس این کنگره توضیح داد: کم خونی حدود 2/18 درصد در کودکان 6 ساله و کمبود آهن 33 درصد بین کودکان 15 تا 23 ماهه و 26 درصد در کودکان 6 ساله در کشور ارزیابی شده است.

سیاری با اشاره به موضوع مرگ و میر در کودکان گفت: از 133 میلیون کودکی که هر سال در دنیا متولد می شوند،‌ حدود 10 میلیون نفر در سال اول تولد فوت می کنند.
وی با بیان اینکه از این میزان 4 میلیون نفر در دوره نوزادی فوت می کنند، افزود: در کشور ما سالانه 1 میلیون و 400 هزار نوزاد متولد می شود که حدود 10 درصد از آنها با وزن کم زیر 2500 گرم متولد می شوند که خطر مرگ در 7 روز اول تولد در این نوزادان 24 برابر نوزادان با وزن طبیعی است.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: کمبود وزن در کودکان خانواده های فقیر، کم سواد و دارای محدودیت از نظر امکانات رفاهی و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی بیشتر است که برای حل این مشکل اتخاذ راه کارهای ملی بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده ها ضروری است.

سیاری گفت: مرگ کودکان زیر یک سال در کشور ما 18 نفر در هزار تولد زنده است در حالی که متوسط جهانی این شاخص 49 نفر است و در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی 36 نفر و در کشورهای صنعتی پیشرفته 5 نفر است.

وی با بیان اینکه در کشور ما حدود 5 میلیون و 600 هزار کودک زیر 5 سال زندگی می کنند، توضیح داد: این آمار نشان می دهد که اقدامات مناسبی در این زمینه در کشور ما صورت گرفته است اما برای اینکه به سطح کشورهای پیشرفته برسیم نیاز به تلاش بیشتر داریم.

فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: به طور کلی عمده ترین عوامل مرگ و میر کودکان کشور ما کمبود وزن نوزادی،‌ سوء تغذیه، عفونت ها، آنومالی های کونژیستال و کروموزومی و حوادث است.

سیاری گفت: لازم است در مورد بقای کودکان کشور و ارتقای سلامت آنان از تجربیات و دست آوردهای داخلی و خارجی استفاده کرده و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی را از لحاظ کمی و کیفی بهبود بخشیم، مراقبت از کودکان و مادران را ارتقا و روی برنامه های مراقبت تغذیه ای و رشد و تکامل کودکان برنامه ریزی های دقیقی صورت دهیم.

بر اساس این گزارش،هشتمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان 22 آذرماه به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مراکز تحقیقات عفونی، سلامت، جراحی، اعصاب و نفرولوژی کودکان در مرکز همایش های دانشکده پزشکی تالار ابن سینا برگزار می شود.

هدف از برگزاری این کنگره را ارایه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و تبادل نظر متخصصان و صاحب نظران داخل و خارج از کشور در مورد اهمیت اورژانس ها و حوادث در طب کودکان عنوان شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر