خوشمزه‌هايي ‌كه ‌به ‌جنگ ‌سلامتي ‌مي‌آيند


جام جم آنلاين: مي‌گويند خانم‌هاي شاغل بيشترين استفاده‌کنندگان ازغذاهاي آماده و نيمه‌آماده صنعتي هستند، اما از شما چه پنهان، چندي است خانم‌هاي خانه‌دار هم به خيل آنها پيوسته‌اند.
عجب زندگي مرفه و بي‌دغدغه‌اي! صبحانه که بي‌خيال، ناهار را انواع و اقسام غذاهايي چون سوسيس، کالباس، همبرگر، کباب لقمه و پيتزا مي‌خوريم و شام را هم چون رژيم داريم، فقط چند عدد سمبوسه يا ناگت فسقلي را درون روغن غوطه‌ور کرده و همراه خانواده نوش جان مي‌کنيم.
انگار خستگي پخت و پز ما را از پاي درآورده است! پس به سوي رختخواب مي‌رويم تا با خيالي آسوده شب را به صبح برسانيم، اما تلاش ما براي خفتن به نتيجه‌اي نمي‌رسد. نيم ساعت که مي‌گذرد اتاق دور سرمان مي‌چرخد. نبض‌هاي دردناکي در عروق سر احساس مي‌شود و سوزشي در ناحيه معده ‌‌امان ‌ما را مي‌برد. حال چرا مي‌گوييم غذاهاي آماده يا نيمه‌آماده صنعتي تهديد‌کننده سلامت ما هستند؟

سوسيس و کالباس در هرم غذايي جايي ندارد
بسياري از خانواده‌ها چون سوسيس و کالباس نوعي فرآورده گوشتي است آن را جايگزين منابع پروتئيني کرده و مضرات مواد افزودني‌اش را ناديده گرفته‌اند، اما بايد بدانيد در هرم غذايي جايي براي فرآورده‌هاي گوشتي وجود ندارد و نمي‌توان آن را جايگزين پروتئين حيواني و گياهي کرد.
از آنجا که قيمت اين فرآورده يک‌سوم قيمت گوشت خالص است، استفاده از گوشت‌هاي درجه يک باارزش و کيفيت بالا در چنين فرآورده‌هايي دور از انتظار است.
در بيشتر اين فرآورده‌ها پروتئين خالص به کار نمي‌رود و نبايد تصور کرد همه توليدکنندگان خود را متعهد مي‌دانند و محصولاتي با 80 يا 90 درصد گوشت خالص وارد بازار مي‌کنند. امعا و احشا و مابقي لاشه گوشت هم مي‌تواند قسمتي از درصد گوشت به کار رفته باشد.
از سوي ديگر، طبق بررسي‌هاي موسسه ملي سرطان آمريکا، فسفات موجود در اين فرآورده‌ها با اختلال در جذب کلسيم احتمال پوکي استخوان را افزايش مي‌دهد.

نيترات آن ريسک ابتلا به سرطان روده، لوزالمعده و رحم را بالا مي‌برد و در افرادي که به افزودني‌ها حساسيت دارند، سبب تشديد ناراحتي‌هاي پوستي همچون خارش و کهير مي‌شود و در کساني که از داروهاي تضعيف‌کننده سيستم ايمني استفاده مي‌کنند، محدوديت مصرف ايجاد مي‌كند.
به توصيه کارشناسان علوم غذايي، سوسيس و کالباس را به هيچ عنوان سرخ نکنيد. سرخ کردن موجب سرطان‌زا شدن ترکيبات و مواد افزودني اين دو فرآورده مي‌شود. سوسيس را با حرارت غيرمستقيم آب‌پز يا کبابي کنيد. کالباس هم برخلاف تصور کساني که چون قطرش بيشتر است پس بايد سرخ شود، نيازي به حرارت طبخ نداشته و در کارخانجات به اندازه کافي پخته و حاوي مواد نگهدارنده مي‌شود.
همبرگر و کباب لقمه را خانگي تهيه کنيد
مي‌گويند همبرگر و کباب لقمه از سوسيس و کالباس سالم‌تر است، چون حاوي مواد نگهدارنده نيست، اما اگر هم حاوي اين مواد نباشد چربي بالاي آن باعث افزايش سريع کلسترول خون و بيماري‌هاي ناشي از آن مي‌شود.
اين فرآورده‌ها حاوي20 تا 70 درصد چربي و مواد نشاسته‌اي هستند و متاسفانه مقبوليت و مشتري‌پسندي آن مستقيم با ميزان چربي آن در ارتباط است. خوب است بدانيد در يک همبرگر معمولي 400 کالري و در برگرهاي دوبل1050 کالري انرژي نهفته است.
اما اغلب پرسيده مي‌شود برگرهايي که توسط اغذيه‌فروشي‌هاي سطح شهر طبخ مي‌شود، چه کيفيتي دارد؟ اين برگرها اغلب از سوي کارگران تهيه و ترکيبات آن را جگر سفيد، سنگدان مرغ، طحال و چربي‌هاي بي‌کيفيتي همچون دنبه و پيه تشکيل مي‌دهد. اين برگرها به دليل مواد نامرغوب باعث ايجاد کيست و غده‌هاي چربي و اختلال در هورمون‌هاي جنسي مي‌شود و فشار مضاعفي را به کبد تحميل مي‌کند.
پيتزا؛ پرکالري‌ترين غذاي آماده
آيا تا به حال پيتزاهاي نيمه‌آماده‌اي را که در بيشتر فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود، خريده‌ايد؟ همان محصولاتي که انواعي از آن حاوي سوسيس و کالباس نامرغوب است و شوري آن مزه پنيرکش نيامده‌اش را باطل مي‌کند. اين محصولات هيچ‌گاه به پاي پيتزاهاي خانگي نمي‌رسد.
خمير آن چاق‌کننده و پنير آن پرچرب است، شوري آن براي مبتلايان به پرفشاري خون خطرناک است و يک پرس آن بين 1200 تا 2000 کالري و هر برش آن 300 کالري انرژي دارد.
اين غذا اگر به ابتکار نسل جوان امروزي با يک پرس سيب‌زميني سرخ شده خورده شود حاوي 2500 کالري مي‌شود و اين همان ميزان انرژي‌ است که يک فرد بالغ بايد از سه وعده غذاي روزانه دريافت کند.
شايد برايتان عجيب باشد، اما خوردن سوسيس و کالباس از پيتزا بهتر است. چرا؟ چون پيتزا غذايي مخلوط است و احتمال استفاده از يک يا دو ترکيب بي‌کيفيت در آن بسيار زياد است.

ناگت، سمبوسه و پيراشکي نيمه‌آماده را در روغن غوطه‌ور نکنيد
اين روزها اگر انواع ناگت مرغ، ماهي و ميگو را هم در ظروف و جعبه‌هاي خوش‌آب و رنگ بسته‌بندي نکنند، باز هم خريدار دارد.
اين محصول نيمه‌آماده مدلي از غذاهاي اروپايي است که به سفره‌هاي ايراني آمده و از درصدهاي مختلف گوشت همراه مواد نشاسته‌اي، چربي، پياز، آرد سوخاري، نمک و ادويه تشکيل شده است.
از گوشت مرغ‌هاي کمي پير يا تخمگذار يا دام‌هايي که چندان مناسب بازار نيست، با نظارت سازمان دامپزشکي در اين محصول استفاده مي‌شود. اين محصول وقتي خطرناک مي‌شود که براي گرم کردن، آن را درون سرخ کن يا ظرف پر از روغن غوطه‌ور مي‌کنند.
چربي و کالري آن چندين برابر شده و قدرت هضم و جذب پروتئين و ريزمغذي‌هايش کاهش مي‌يابد. اگر هم آرد سوخاري روي آن در اثر حرارت روغن تيره شود حاوي ماده‌اي سرطان زا به‌نام آکريلاميد مي‌شود.
سمبوسه و پيراشکي‌هاي نيمه‌آماده کارخانه‌اي هم که اغلب به عنوان ميان‌وعده استفاده مي‌شود و به‌ عقيده مصرف‌کنندگان، غذايي کم‌حجم و کم‌کالري است، محصولاتي هستند که در مقايسه با ناگت‌ها کالري بيشتري را به بدن وارد مي‌کنند. چرا؟ به دليل آن‌که بافت اسفنجي خمير سطح اين محصولات در زمان طبخ، روغن زيادتري را به خود جذب کرده و براي خارج کردن روغن اضافي آن هم نمي‌توان کاري کرد بنابراين براي تقليل کالري اين محصول آن را در فر يا مايکروويو با حرارت ملايم و به مدت کوتاه آماده کنيد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر