کمبود شدید انواع ویتامین، آهن و روی در کودکان ایرانی



مدیر گروه اطفال یکی از دانشگاه‌های تهران گفت که کودکان ایرانی با کمبود شدید ویتامین‌های آ و دی و کمبود موادی چون روی و آهن رو به رو هستند.
دکتر علی اکبر سیاری، مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت که کمبود روی در بیش از ۱۸ درصد از کودکان ۱۵ تا ۲۳ ماهه ایران وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق ایران بوده که تا میزان ۶۸ درصد نیز می‌رسد.
آقای سیاری روز دوشنبه ۲۰ آذر، (۱۰ دسامبر) در هشتمین کنگره "اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان" در تهران گفت: "کم خونی در کودکان ۶ ساله بیش از ۱۳ درصد است که بدترین وضعیت مربوط به جنوب و جنوب شرق ایران با حدود ۵۳ درصد است."
به گفته آقای سیاری سوءتغذیه عامل ۵۴ درصد مرگ کودکان در ایران است.

او با مقایسه‌ آمار سال ۱۳۷۴ که طی آن شاخص‌های کمبود وزن و کوتاهی قد در استان سیستان و بلوچستان ۲۷ درصد بوده است با سال ۱۳۸۹ که این رقم به ۲۳ درصد رسیده است از کاهش این مساله خبر داد.
او در عین حال تاکید کرد که آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه در ایران است و مشکلاتی چون کمبود وزن در خانواده‌های فقیر، کم‌سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بیشتر است.
آقای سیاری شاخص مرگ کودکان زیر یک سال را ۱۸ مورد در هر هزار مورد تولد اعلام کرد و گفت که : "شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم."
بر اساس گزارش‌ها تاکنون در ایران برنامه ریزی‌هایی برای مقابله با کمبود آهن و روی و ویتامین‌های آ و دی انجام شده که از جمله می‌توان از غنی کردن شیر و دوغ با ویتامین دی نام برد.
منبع:سايت BBC  فارسي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر