آب دوغ خيار غذايي براي تابستان


جام جم آنلاين: وقتي هوا گرم مي‌شود خوردن غذاهاي ساده و سبك حاضري هم دلچسب‌تر مي‌شود. نان و پنير و هندوانه، نان و پنير و انگور، آب دوغ خيار، ماست و خيار و... از غذاهايي است كه به حرارت طبخ نيازي ندارد، طبع خنكي دارد، زود حاضر مي‌شود و خيلي از خانواده‌ها در وعده شام كه بايد غذاي ساده‌تري بخورند از آن استفاده مي‌كنند.

اين غذاي سالم خودماني، نه عوارض گوارشي دارد، نه ضرري به قلب مي‌رساند و نه در ميانه شب نفس ما را در سينه حبس مي‌كند.
تازه حسن ديگري هم دارد و آن اين كه بعد از يك خواب شيرين شبانه، صبح گرسنه از خواب بلند مي‌شويم و با اشتها به دور همان سفره پرمهر مي‌نشينيم. بنابراين براي آن كه از مزيت‌هاي يك غذاي سبك حاضري بيشترين نفع را ببريد به شما آب دوغ خيار را پيشنهاد مي‌كنيم.


آب دوغ خيار اشتها را باز مي‌كند
آب دوغ خيار غذايي ساده، سالم و سبك است كه براحتي هضم مي‌شود و به علت طبع خنكي كه دارد، عطش را رفع مي‌كند و از خستگي و رخوت ناشي از گرمي هوا مي‌كاهد.
به موجب آن كه در تهيه اين غذاي حاضري مواد مغذي متعددي به كار رفته در وعده ناهار يا شام مي‌تواند انرژي از دست رفته شما را تامين مي‌كند.
اين غذا از تركيب ماست يا دوغ، خيار رنده شده، گردو و كشمش، انواعي از سبزي‌هاي تازه همچون ريحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه يخ و نان تهيه مي‌شود. البته برخي خانواده‌ها از خامه نيز در اين غذا استفاده مي‌كنند.
اين غذا به علت داشتن ماست، تامين‌كننده كلسيم و پروتئين بدن است و به دليل دارا بودن منيزيم، مصرف آن در وعده شام مي‌تواند به رفع بي‌خوابي‌هاي شبانه كمك كند. افراد با فشارخون بالا يا افرادي كه طبع گرم و كبد تنبلي دارند بهتر است در اين غذا از ماست يا دوغ ترش استفاده كنند. همچنين خيار اين غذا، خنك‌كننده است و شديدترين عطش‌ها را فرومي‌نشاند.
كشمش و گردوي آن بهترين گزينه براي مزه‌دار كردن اين غذاست و داروي رشد هوشي كودكان و نيرودهنده سالمندان است.
سبزي‌هاي به كار رفته در آن همچون نعنا بادشكن، تربچه ضدعفوني‌كننده دستگاه گوارش، ريحان آرامبخش و مسكن و ترخون اشتهاآور و مقوي اعصاب است و چون فيبر فراواني دارد، ملين است و به رفع يبوست و التيام هموروئيد (بواسير) كمك مي‌كند.
بهتر است اين غذا را در ظروف سفالي لعاب‌دار (سراميكي) تهيه كرده و با نعنا و شويد و گلبرگ‌هاي خشك‌شده گل‌محمدي تزيين كنيد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر