کاهش عفونت هاي گوارشي و تنفسي از مزاياي تغذیه با شير مادر


سلولهاي زنده و مواد مختلف ايمني بخش در شير مادر ، عفونتهاي گوارشي و تنفسي كودك را كاهش مي دهد .
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد ضمن بیان این مطلب گفت: شيرمادر به تنهائي مي تواند از لحظه اول تولد تا پايان شش ماهگي تمام نيازهاي غذائي شيرخوار را تامين كند.
گیتی قوچانی ادامه داد: آغوز يا شير روزهاي اول كه زرد رنگ و غليظ است اولين و بهترين واكسن براي حفظ كودك بر ضد بيماريهاي عفوني است .
وی یادآورشد: مادراني كه فرزندان نارس به دنيا مي آورند، تا حدود دو هفته تا 21 روز آغوز ترشح مي كنند. در حالي كه مدت ترشح آغوز در كودكان غير نارس 4 روز است.
قوچانی تصریح کرد: آغوز يا شير ماك با تركيبي از فاكتورهاي ايمني بخش (نظير گلبول هاي سفيد، ايمونوگلوبولين ‏A‏ ‏، آنتي باديها همراه با فاكتور آنتي تريپسين كه مانع تجزيه آنها مي شود) ترشح مي گردد كه مصونيت را در حساس ترين و آسيب پذيرترين دوره زندگي كودك فراهم مي سازد.

وی افزود: سلولهاي زنده و مواد مختلف ايمني بخش در شير مادر ، عفونتهاي گوارشي و تنفسي كودك را كاهش مي دهد .
این کارشناس با بیان این مطلب که ميزان ابتلا به آسم ‏، اگزما و انواع آلرژي با تغذیه شیر مادر كاهش مي يابد، عنوان داشت: در ماههاي اول تولد تغذيه با شير مادر احتمال مرگ در اثر بيماريهاي اسهالي كاهش مي يابد.
قوچانی گفت: افزايش كلسترول در بزرگسالي و احتمال خطر ابتلا به بيماري قلبي ، عروقي را كاهش مي دهد.
این کارشناس مادر و کودک با اشاره به اینکه تركيب شير مادر همراه با رشد شيرخوار تغيير پيدا مي كند، ادامه داد: به علت وجود آب كافي در شير مادر ، تشنگي شيرخوار برطرف و اشتهاي او تحريك مي شود.
قوچانی گفت: با مكيدن پستان مادر ، غريزه مكيدن و احساس سيري همزمان با هم در شير خوار به وجود مي آيد.
وی با اشاره به این مطلب که شيرمادر به تنهايي يك سوم انرژي مورد نياز كودك در سال دوم زندگي را تامين مي كند، افزود: شيرمادر، پاكيزه و داراي درجه حرارت مناسب و عاري از آلودگي ميكروبي است.
وی با تاکید بر افزایش رابطه عاطفي بين مادر و فرزند در تغذیه با شیرمادر افزود: به دليل نسبت مناسب كلسيم به فسفر جذب كلسيم شير مادر بهتر صورت مي گيرد.
این کارشناس متذکر شد: جذب آهن شيرمادر به دليل وجود لاكتوفرين بهتر صورت مي گيرد و نيازي به دادن قطره آهن تا شروع تغذيه كمكي نيست .وی کاهش اسهال در شيرمادر خواران کاهش مشكلات دنداني ناشي از پستانك را از دیگر فواید شیرمادر برای کودک بیان کرد.
این کارشناس خاطرنشان ساخت: درجه هوش شيرخواراني كه با شير مادر تغذيه مي شوند بالاتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر