خرما داروي سوزش معده


جام جم آنلاين: خرما گل سفره افطار محسوب مي‌شود و اين روزها بازار فروش آن داغ‌تر از هميشه است؛ اين ماده غذايي به صورت خوشه‌اي يا كيلويي در انواع خارك، رطب مضافتي يا خرماي رسيده نيمه‌ خشك به فروش مي‌رسد اما چه تفاوتي ميان اين خرماها وجود دارد و چه نكاتي را بايد هنگام خريد و نگهداري آن رعايت كرد.
خارك، خرمايي كال و گس
زماني كه خرما سفت و كال بوده و رنگ آن زرد مايل به نارنجي است به آن خارك مي‌گويند. خارك به دليل مقدار زياد تانن (ماده‌اي كه در عصاره بسياري از گياهان وجود دارد)‌ طعم گسي داشته و به دليل كم شيرين بودن، كم كالري است.
نوع ديگراين ميوه كه بيشتر در سفره افطار ديده مي‌شود؛ رطب است. رطب نيمه‌رسيده و به رنگ قهوه‌اي بوده و نرم‌تر و شيرين‌تر است؛ درواقع هرچه اين ميوه بيشتر بر درخت بماند شيرين‌تر شده و در گرماي خرماپزان رسيده و نيمه خشك مي‌شود، اين خرما قند بالايي دارد و بسيار پركالري است.
خرما، سوزش معده را رفع مي‌كند
انواع خرما از نظر ميزان مواد مغذي با يكديگر برابري مي‌كند. آهن، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B خرما موجب آرامش اعصاب، رفع كم‌خوني و نشاط مي‌شود و به دليل مقدار زياد پتاسيم براي افراد با فشار خون بالا مناسب است.
فسفر اين ميوه فعاليت‌هاي فكري را زياد مي‌كند و قند آن در وعده افطار چون سريع جذب مي‌شود، از رخوت و سستي مي‌كاهد.
خرما بهترين دارو براي رفع سوزش معده است و از ترش كردن مي‌كاهد. به ياد داشته باشيد كلوچه و شيريني‌هاي حاوي خرما به دليل آن‌كه داراي شكر، آرد و روغن است، كالري زيادي وارد بدن كرده و به اندازه خرما ارزش تغذيه‌اي ندارد.
خرماي شيره انداخته و شكرك زده نخريد
بهترين مكان براي نگهداري خرما يخچال است. چنانچه بخواهيد اين محصول را به مدت طولاني‌تري نگه داريد، آن را فريز كنيد.
انواع خرما اگر دچار تغييرات شديد دمايي شود در دماي بالا شيره انداخته و در دماي پايين اين شيره به صورت كريستال‌هايي بر سطح خرما پديدار مي‌شود و شكرك مي‌زند، شكرك زدن با آن كه در طعم خرما تاثيري ندارد، اما بافت، ظاهر و درصدي از كيفيت خرما را تغيير مي‌دهد بنابراين از خريد خرماهاي شيره انداخته به خصوص آنهايي كه به صورت باز و فله‌اي در برخي اماكن عرضه مي‌شود، خودداري كنيد.
اين خرما‌ها به دليل رطوبت بالا و شيره تراوش شده، چسبندگي زيادي داشته و براحتي ميكروب‌هاي محيط را به خود جذب كرده و مي‌تواند مصرف‌كننده را به انواعي از بيماري‌ها مبتلا سازد، از طرفي برخي از آنها مستعد ترش‌شدگي است.
خرما را قبل از مصرف بشوييد
بد نيست بدانيد اغلب خرما‌هاي موجود در بازار به دليل احتمال ترش شدگي شسته نمي‌شود و بايد در زمان مصرف آنها را بشوييد يا پوست نرم آن را جدا كنيد.
در مورد خرماهاي خشك هم بهتر است آنها را با آب داغ بشوييد. از آنجا كه قند خرما بسيار بالاست، خوردن نوع خشك آن در حجم زياد توصيه نمي‌شود.
از آنجايي كه كرم‌خوردگي و ترش شدن از كيفيت و ارزش تغذيه‌اي محصول مي‌كاهد، خرمايي را انتخاب كنيد كه داراي بسته‌بندي بهداشتي، تاريخ مصرف و مجوز بهداشتي باشد.
فاخره بهبهاني -‌ گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر