تغذیه با شیر خشک احتمال ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی را افزايش مي‌دهد


34-82.jpg
یک فوق تخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی گفت: تغذیه با شیر خشک احتمال ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی و اسهال را افزايش مي‌دهد.
دکتر «کیومرث دانشور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)،منطقه کرمانشاه، افزود: اسهال، مشكلات دستگاه تنفسي تحتاني (ريه‌ها) و بیماری‌های عفونی در كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند كمتر رخ می‌دهد و حتي در صورت ابتلا شدت كمتري دارند، اما در کودکانی كه با شیرخشک تغذیه می‌شوند شيوع بيماري‌ها بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که تفاوت‌های فراواني بین شیر مادر و شیر مصنوعی و یا شیرخشک وجود دارد، اظهار كرد: لاكتوز قند موجود در شیر مادر بسیار زیاد است، سلول‌های مغزي هم فقط از قندی به نام گلوکز تغذیه می‌کنند، بنابراين رشد و تکامل مغزی نوزاد با میزان قند موجود در شیر مادر ارتباط مستقیم دارد.
دانشور افزود: لاکتوز شیر مادر به‌سرعت به گلوکز و گالاکتوز تجزیه مي‌شود که گلوکز به مصرف سلول‌های مختلف، به‌ويژه سلول‌های مغزی و عصبی می‌رسد از سوي ديگر گالاکتوز حاصل از شكست لاكتوز (قند شير مادر) براي رشد و تكثير باکتری «لاکتو باسیل» مصرف می‌شود. در نتیجه از رشد سایر میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌شود.
این فوق‌تخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی اظهار كرد: ميزان قند لاکتوز در شیر دام و شیر خشک اندك است(برخلاف شير مادر)، چون تولیدکنندگان شیر خشک از پرداخت هزینه زياد خرید پودر لاکتوز و اضافه کردن آن به شیر خشک خودداری می‌کنند و با جایگزین کردن قند و شکر به جای لاکتوز، قند مورد نیاز شیرخشک را تامین می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که چربی شیر مادر اشباع نشده است و سریع الهضم و جذب است، گفت: چربی شیر دامی که با آن شیر خشک تهیه می‌شود، چربی اشباع و هضم آن برای نوزاد دشوار است.
دانشور افزود: تهیه‌کنندگان شیر خشک، به سرشیر و خامه شیر دام ترکیبات روغن مایع اضافه می‌کنند که سبب می‌شود چربی موجود در شیر خشک کودک را به سمت چاقی سوق مي‌دهند كه برای او مخاطره‌آفرین است.
این فوق تخصص تغذیه، با اشاره بر وجود آنتی‌بادی‌ها و مواد ضدمیکروبی فراوان در شیر مادر گفت: این مواد نوزاد را در مقابل انواع بیماری‌ها مصون نگه‌ می‌دارد و در صورت ابتلا شدت علائم آن در فرد کمتر است.
وی گفت: ميزان آنتي‌بادي در شیر خشک اندك است، از اين‌رو نوزاداني كه با شيرخشك تغذيه مي‌شوند استعداد بيشتري براي ابتلای به بیماری‌هایی چون اسهال، استفراغ، تب و بیماری‌های عفونی را دارند.
دانشور افزود: كودكان شيرمادرخوار لاغرتر از نوزادانی هستند که با شیر خشک تغذیه می‌شوند و این به علت وجود ترکیبات مناسب و به اندازه شیر مادر است و علتي براي سوءتغذیه كودك نيست.
وی ادامه داد : برخی تصور می‌کنند نوزاداني كه با شیر خشک تغذیه مي‌شوند، چاق‌تر و سرحال‌ترند، در حالی که ترکیبات غیراستاندارد چربی و قند موجود در شیر خشک سبب چاقی در نوزاد مي‌شود و در بزرگسالی فرد را با مشکلات فراواني روبه رو می‌کند.
دانشور بهترین تغذیه برای نوزادان تا 6 ماهگی را شیر مادر دانست و گفت: آغاز غذاي كمكي از پيش از 6 ماهگي آثار سوئي بر دستگاه گوارش شيرخوار دارد.
این فوق تخصص تغذیه با تاكيد بر استفاده حتمی از آغوز یا کلستروم گفت: کلستروم یا آغوز، سرشار از ماده غذايي مقوی است که تا چند روز پس از زایمان ترشح می‌شود. اهمیت کلستروم یا آغوز در نوع و میزان پروتئین‌های آن است که میزان آن در آغوز 3 برابر شیر مادر است و این پروتئین‌ها از نوع اسیدهای آمینه ضروری و نیز پروتئین‌های ایمنی‌بخش به نام ایمنوگلوبولین‌ها هستند.
دانشور با اشاره به فوايد شيرخوار با شیر مادر برای مادر گفت: شيوع سرطان پستان و تخمدان در زنانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه كرده‌اند، کمتر است.
وی يادآور شد: هم‌چنين مادرانی که به شیرخوارشان شیر می‌دهند کمتر به مشکلات روحی و عاطفی دچار می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر