برای کاهش چربی خون تغذیه خود را اصلاح کنید!


راهكار درست شدن اختلال افزايش چربي خون، مصرف داروهاي گياهي يا شيميايي براي کاهش ظاهري چربي خون نيست بلكه بايد تغذيه بيمار اصلاح شود.

triglycerides-diet.jpgدکتر حسن اکبري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ـ منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به اينكه افراد درک صحيحي از بالا بودن چربي خون ندارند گفت: درمان ها و راهکارهاي ارايه شده براي تصحيح چربي خون اساسي نيست و نه تنها مشکلي را حل نمي کند، بلکه موجب تشديد اختلالات متابولسيم يا سوخت و ساز چربي ها در سلول ها و بروز عوارض خطرناك مانند افزايش خطر ابتلا به سرطان‌ها مي شود.

اين متخصص آسيب شناسي با بيان اينكه بالا بودن سطح کلسترول و تري گليسريد خون از حد طبيعي براي سن و جنس معيّن را هيپرليپيدمي يا افزايش چربي خون مي‌نامند گفت: به طور متوسط تا عدد 200 براي هر دو کلسترول و تري گليسيريد در اغلب کيت ها حد نهايي نرمال در نظر گرفته مي‌شود که البته بايد آزمايش 14ساعت ناشتايي انجام شده باشد.
وي در ادامه افزود: روند ذخيره سازي و آزاد سازي چربي‌ها در سلولهاي بدن به اين صورت است که ابتدا چربي‌ها از طريق دستگاه گوارش جذب خون مي‌شوند و سپس به بافت کبد حمل مي‌شوند و به دو شکل کيلوميکرون و VLDL جريان خون را مي‌يابند و به بافت چربي مي رسند. در مويرگ‌هاي بافت چربي کيلو ميکرون و VLDL توسط آنزيمي به نام ليپو پروتئين ليپاز شکسته شده و به اسيدهاي چرب آزاد و گليسرول تجزيه مي‌شود، سپس اين دو وارد سلول چربي مي‌شوند و در آنجا توسط واکنش انرژي بر سه اسيد چرب آزاد با يک مولکول گليسرول با هم ترکيب شده و يک مولکول تري گليسريد را مي‌سازند و در داخل قطره چربي ذخيره مي‌شود.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي يادآور شد: براي آزاد شدن ذخاير چربي در مواقع لزوم، با تحريک عصبي توسط نوراپي نفرين، AMP حلقوي فعال مي شود و تري گلسيريد به اجزاي تشکيل دهنده خود گليسرول و اسيدهاي چرب آزاد تجربه مي شود و اسيدهاي چرب آزاد مي تواند به عنوان سوخت در سلولهاي عضلات قلبي و اسکلتي مصرف شده و ATP توليد شود.
دكتر اكبري خاطرنشان كرد: اگر نوع غذاها و ترکيب آنها طوري باشد که برآيند انرژي توليد شده منفي باشد در واقع متابوليسم و چرخه گردش چربي در سلولها مختل مي شود و اصطلاحا چربي خون بالا مي رود، بنابراين راه درست شدن اين اختلال، اصلاح تغذيه بيمار است و نه مصرف داروهاي گياهي يا شيميايي براي کاهش ظاهري چربي خون، لذا در درجه اول بايد مثلث سلامت بطور کامل رعايت شود و در صورت لزوم از داروهاي گياهي بعنوان کمک مي‌توان استفاده کرد و در کنار اين دو، از اقدامات درماني مانند حجامت و زالو درماني نيز مي توان استفاده كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر