خرما ....




خرما در دوران كهن به كثرت حوالي رود نيل و فرات وجود داشته، مورخين معتقدند پيش از تاريخ، سنگال تا مناطق ايندوس در شمال هندوستان را دربرمي‌گرفت.
طبق شواهد موجود خرما در شبه جزيره عربستان 4000 سال پيش از ميلاد مسيح بوده و حضرت عيسي (ع) زير نخل آن از مادر متولد شده و خداوند به حضرت مريم امر فرمود از ميوه آن بخورد.
اعراب خرما را نماد باروري و زايش مي‌دانند. آنان خرما را به اسپانيا برده و به تدريج به استراليا، امريكا معرفي شده بطوريكه ايالت كاليفرنيا امروز يكي از توليدكنندگان خرما مي‌باشد.
خرما ميوه نخل خرما از خانواده پالماسه بوده و بيش از 300 نوع خرما در جهان شناخته شده است. اين درخت معمولاً در جائي ميوه مي‌دهد كه سرش در آتش و پايش در آب باشد در ايران در خرمشهر، آبادان، اهواز، جهرم، بم، بلوچستان بعمل آمده و بيش از 000/000/30 نخل در كشور وجود دارد اين درخت از نر و ماده تشكيل شده كه درخت نر فقط شكوفه مي‌دهد. در هر 100 گرم خرما بطور متوسط 277-163 كيلوكالري انرژي- 2-3/1 ميلي‌گرم آهن- 70-50 ميلي‌گرم كلسيم- 2/2 ميلي‌گرم نياسين- 30 ميلي‌گرم فسفر- 71/1 گرم فيبر و همچنين گلوسيد، منزيم، يد موجود و حدوداً از 30% آب تشكيل شده است.
ماركوپولو در سفر به كرمان از فراواني اين ميوه ياد كرده و آنرا غذاي اصلي مردم عنوان نمود.
خرما در هر مرحله از شكوفه تا رسيدن داراي خواص متعدد و گوناگون بوده بطوريكه شكوفه آن مقوي جسم و روح مي باشد گل اين ميوه پس از شكفتن، التهاب را تسكين داده، خرما براي امراض عفوني مفيد، قواي بينائي، شنوائي، درد مفاصل و سياتيك را درمان مي‌نمايد. در خرما هزاران خاصيت وجود داشته با توجه به مقدار قابل ملاحظه فيبري مي‌تواند از بسياري از سرطانها مثل كولون و معده پيشگيري نمايد.
به منظور خنثي شدن اسيد معده و جلوگيري از ترش كردن و دل‌درد 4-2 عدد خرماي تازه را در آب جوش هم زده و ميل نماييد. همچنين افرادي كه از يبوست رنج مي‌برند 10-8 عدد خرما را در cc400 آب جوش خيس كرده صبح ناشتا و شب آنرا بصورت گرم بنوشند، خاصيت آنرا بوضوح خواهند ديد.
جوشاندة هسته خرما جهت دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است.
بدانيم
خرما ميوه بسيار مغزي، كامل و داراي قند زياد (ساكاروز و گلوكز)، شايسته است بجاي قند و شكر از خرما براي نوشيدن چاي استفاده نموده و براي كاهش چربي خون موثر و افراد ديابتي بهتر است از اين ميوه كمتر استفاده نمايند.


منبع: ایران فود نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر