تغذیه با شیرمادر تا 6 ماهگی عامل کاهش آهن خون نوزادان

درحالی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده نوزادان در 6 ماه نخست زندگی خود صرفا از شیرمادر تغذیه کنند، تحقیقات جدید نشان می‎دهد که سطح آهن خون این کودکان از کودکانی که از 4 ماهگی غذای مکمل را آغاز می کنند کمتر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مزایای تغذیه با شیر مادر همواره موضوع تحقیقات متعدد و گسترده ای بوده اما تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است که دوره تغذیه با شیر مادر بدون افزودن سایر غذاها باید در چه مدت باشد.
در اکثر تحقیقات توصیه شده است که کودکان تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند، اما یک تحقیق جدید نشان می دهد، کودکانی که در چها ماهگی خوردن پوره غلات را آغاز کرده اند دارای سطح بیشتری از آهن در خون خود هستند. این درحالی است که کودکانی که تا 6 ماهگی صرفا از شیر مادر تغذیه کرده اند از سطح اندکی از آهن در خون خود برخوردار هستند.
محققان اظهار داشتند که هر دو گروه از کودکان دارای سطح کافی از آهن هستند و هیچ تفاوتی در میزان کم‌خونی آنها گزارش نشده است.
در این تحقیق که در مجله پزشکی کودکان منتشر شده آمده است، اهمیت بیولوژیکی سطح آهن بالاتر میان نوزادانی که غذای مکمل را در 4 ماهگی آغاز می کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.
در سال 2011، سازمان بهداشت جهانی توصیه خود را در زمینه تغذیه با شیر مادر را تغییر داد و اظهار داشت که نوزادان باید منحصرا در 6 ماه اول زندگی از شیر مادر تغذیه کنند. گروه آکادمی پزشکی کودکان در آمریکا نیز توصیه کرده است که نوزادان باید برای 6 ماه نخست زندگی صرفا از شیر مادر تغذیه کنند.
علت تغییر توصیه سازمان بهداشت جهانی فراهم کردن تغذیه بهتر برای کودکان در کشورهای کم درآمد و کشورهایی که مواد مغذی کافی برای نوزاد برخوردار نیستند، است.

محققان در این تحقیق نوشته اند که در کشورهایی با درآمد بالا، شواهد برای توصیه تغذیه 6 ماه کامل از شیرمادر مشخص نیست ازاین رو سازمان بهداشت جهانی از محققان خواسته تا آزمایشهای کنترل شده ای برای اثبات این موضوع انجام دهند. این تحقیقات درمیان نخستین تحقیقاتی است که به درخواست سازمان بهداشت جهانی انجام شده است.
دراین تحقیق از مادران 100 نوزاد در ایسلند که صرفا از شیر مادر برای تغذیه کودک خود استفاده می کردند درخواست شد تا در 4 یا 6 ماهگی تغذیه با سایر غذاها را آغاز کنند.
اولف اچ جانسدوتیر از دانشگاه ایرلند که ریاست این تحقیقات را برعهده داشت، رشد نوزادان در 6 ماهگی، میزان رشد و سطح آهن آنها را اندازه گرفت.
نتایج نشان داد که سطح بالای آهن در نوزادانی مشاهده شده که خوردن غذاهای غلاتی را از 4 ماهگی آغاز کرده اند اما در میزان وزن و رشد هر دو گروه تفاوتهایی مشاهده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر