مادران شیرده نباید رژیم لاغری بگیرند

 رژیم لاغری، مادر شیرده را دچار سمومی می‌کند که برای کودک مضر است.
به گزارش وب دا، عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: رژیم لاغری مادر شیرده سبب می‌شود حوصله شیردهی نداشته باشد و شیرش کم ‌شود که در این صورت چربی‌های ذخیره شده مادر برای تولید شیر به حرکت در می‌آیند که برای کودک مضر است.
دکتر خلیل فریور بیان داشت: بعضی مادران شیرده را از خوردن غذاهای چرب ممنوع می‌کنند که اشتباه است، زیرا شیر مادر حاوی ویتامین‌هایK ، D، A و ویتامین‌های محلول در چربی است.
عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه باشیر مادر عنوان کرد: مادر شیرده اگر تغذیه انحصاری داشته باشد تا پایان شش ماه وزنش کم می‌شود و برای رسیدن به وزن قبلی خود زمان لازم است.
دکترفریور ادامه داد: مادری که شیر می‌دهد از استخوان‌های او برداشته می‌شود اما نباید نگران باشند چون استخوان‌هایش مرتب ساخته می‌شود و تحقیقات نشان داده که احتمال شکستگی استخوان در این مادران کمتر است، البته مادران نباید آفتاب را فراموش کنند.
وی با اشاره به نوع تغذیه مادران، توضیح داد: بعضی مادران خام‌خوار یا گیاه‌خوار هستند و به مادران توصیه می‌شود از همه چیز استفاده کنند؛ طعم شیر مادر با چیزهایی که می‌خورد عوض می‌شود. گاهی کودکان از خوردن شیر امتناع می‌کنند، در این مورد باید به غذاهایی که او در طول روز استفاده کرده است توجه کنیم.
عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه باشیر مادر به مادران توصیه کرد که 18 ماه تا دو سال و بیش‌تر بین دو بارداری خود فاصله بگذارند و باید تلاش شود که مادر شیرده باردار نشود البته در مادر شیرده تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و این طبیعی‌ترین راه برای جلوگیری از بارداری مادر است که در بیش از 30 کشور از این روش طبیعی استفاده مى‌کنند.

دکترفریور خاطرنشان کرد: ترکیبات پروزسترونی ممکن است شیر را کم کند، توصیه می‌شود مادرانی که سابقه جراحی پستان داشته‌اند، مادران دوقلوزا و یا بیشتر و مادر یا نوزادی که سالم نیست، تحت نظر پزشک باشند.
دکترفریور در پاسخ به این که، آیا آنمی سبب کمبود شیر می‌شود؟ گفت: آنمی مادر سبب کم‌حوصلگی و خستگی مادر و در نتیجه کمبود شیر مادر می‌شود.
وی ادامه داد: اینکه کودک وقتی در آغوش مادر است پستان مادر را می‌گیرد و خود را به پستان مادر نزدیک می‌کند، پشتوانه قرآنی دارد.
دکترفریور با تاکید بر اینکه مکیدن شیرخوار مهم‌ترین عامل در تولید شیر مادر است، اضافه کرد: در سه مورد از تفسیرهای قدیمی سوره بلد به این مطلب اشاره شده است که خداوند در ذهن نوزاد کنش کودک به سمت پستان مادر را ثبت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر