چاقي شكمي خطرناک‌ترین نوع چاقی

 اندازه دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتیمتردر آقایان و بیش از ۸۸ سانتی‌متر در خانم‌ها پرخطر محسوب می‌شود بنابراین باید اندازه دور کمر آقایان به کمتر از ۹۴ و در خانم‌ها به کمتر از ۸۰ سانتی‌متر رسانده شود.
به گزارش وب دا، مديرگروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اين كه دریافت انرژی بیش از حد نیاز موجب چاقی می‌شود، گفت: افزایش وزن و چاقی یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است چرا كه افزایش وزن سبب افزایش کار قلب می‌شود، همچنین فشارخون بر اثر وزن اضافی بالا می‌رود و ممکن است میزان کلسترول بد و تری‌گلیسیرید نیز افزایش یابد.
يوسف نقيايي با اشاره به اين كه خطرناک‌ترین نوع چاقی تجمع چربی در ناحیه شکم است خاطرنشان كرد: برنامه‌های پیشگیری از چاقی باید در سنین کودکی و در زیر ۱۲ سالگی شروع شود گفت: ممكن است افراد چاق یا دارای اضافه وزن برای کاهش وزن خود مشکلات زیادی داشته باشند اما این افراد باید به یاد داشته باشند که حتی کاهش مقدار کمی از وزن بدن به آن‌ها در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک خواهد کرد.
اين كارشناس ارشد تغذيه ادامه داد: افرادی که چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شکمی دارند، برای ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مستعدترند حتی اگر هیچ کدام از عوامل خطر دیگر در آن‌ها وجود نداشته باشد.
نقيايي با بيان اين كه کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند موجب کاهش کلسترول بد و همچنین کاهش فشار خون می‌شود، متذكرشد: بهترین راه برای دستیابی به وزن دلخواه داشتن رژیم غذایی کامل و سالم است همچنين بهترین روش کاهش وزن کاهش دریافت مواد قندی و چربی می‌باشد.
وي در ادامه افزود: روغن ماهی، زیتون و مغز‌ها ازمنابع خوب روغن هستند ولی نباید بیشتر از نیاز مصرف شوند چون باعث چاقی می‌شوند چرا كه مصرف بیش از حد هرگونه روغن می‌تواند باعث چاقی شود.

اين كارشناس تغذيه با تاكيد بر اين كه برنامه‌های پیشگیری از چاقی باید در سنین کودکی و در زیر ۱۲ سالگی شروع شود، گفت: ممكن است افراد چاق یا دارای اضافه وزن برای کاهش وزن خود مشکلات زیادی داشته باشند اما این افراد باید به یاد داشته باشند که حتی کاهش مقدار کمی از وزن بدن به آن‌ها در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی کمک خواهد کرد به عبارت ديگر؛ حتی یک کاهش وزن متوسط (۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن)، می‌تواند به کاهش میزان خطرابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.
وي کاهش مصرف چربی و افزایش مصرف میوه جات، سبزیجات و حبوبات از مواردي عنوان كرد كه افراد مي توانند از اين طريق به كاهش وزن برسند و توصيه كرد: غذا به شیوه صحیحی جهت کاهش کلسترول، چربی اشباع، چربی ترانس، چربی کل و کالری‌ها تهیه شود و تا حد امکان غذای کاملی دریافت شود.
مدير گروه تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اين كه غذاهایی که دراغلب رستوران‌ها ومراکز تهیه غذاهای سرپایی سرو می‌شوند داری چربی و کلسترول بسیار بالایی هستند، افزود: غذا خوردن در بیرون از منزل به مفهوم از دست دادن کنترل بر روی برنامه غذایی نيست با تفکری منطقی و انتخابی درست، افراد مي توانند رژیمی کم کلسترول و کم چربی را رعایت كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر