در بطري شيشه‌اي شفاف آبميوه و شير نريزيد




نگاه دوم/ الناز خالق‌خواه/كارشناس ارشد صنايع غذايي

امروزه بطري‌هاي شيشه‌اي رنگي و طرح‌داري وارد بازار شده‌اند و بسياري خانم‌ها براي اينكه نوشيدني‌هاي مصرفي در يخچال نماي زيباتري داشته باشند، آنها را بعد از خريداري به اين بطري‌ها منتقل مي‌كنند...
 اصولا شيشه به دليل خنثي‌بودن، يكي از بهترين ظروف براي نگهداري موادغذايي است اما اگر شيشه شفاف باشد و نور را از خود عبور دهد، براي نگهداري بيشتر موادغذايي مناسب نيست.
آب را مي‌توان در شيشه شفاف نگهداري كرد اما مثلا منتقل‌كردن شير از بطري پلاستيكي يا پاکت به بطري شفاف باعث اكسيداسيون چربي‌هاي شير مي‌شود و زمينه فساد آن را فراهم مي‌كند. ويتامين c آبليمو نيز در صورتي كه اين مايع به شيشه‌هاي شفاف منتقل شود، به سرعت اكسيد و رنگ آن تيره مي‌شود و مزه‌اش تغيير مي‌كند. اين موضوع در مورد آبميوه‌ها نيز صدق مي‌كند. بسياري از ويتامين‌ها در مقابل نور مقاومت كمي دارند و از بين مي‌روند، بنابراين در صورتي كه مي‌خواهيد نوشيدني‌ها و ديگر مايعات را به ظروف شيشه‌اي منتقل كنيد، بهتر است از شيشه‌هاي رنگي و مات استفاده کنيد که نور را از خود عبور نمي‌دهند. البته تمام بطري‌‌هاي شيشه‌اي براي نگهداري مواد غذايي مناسب نيستند؛ خيلي از بطري‌هاي شيشه‌اي رنگي غير از سيليس‌ حاوي تركيب‌هاي رنگي و شيميايي ديگري هستند كه مناسب نگهداري موادغذايي نيستند. بهترين کار اين است مايعاتي كه بسته‌بندي مناسبي دارند، در ظرف بسته‌بندي‌ كارخانه‌اي خود نگهداري كنيم. مثلا شير بهتر است در پاكت خود در جاي مناسبي از يخچال قرار داده شود زيرا پاكت‌هاي چندلايه كه مقاوم به نور و اكسيژن هستند، بهترين ظروف براي نگهداري شير محسوب مي‌شوند.
اگر حين خريد ديديد موادي كه اسيديته بالايي دارند مثل سركه و آبليمو در ظروف پلاستيكي تهيه و نگهداري شده‌اند، يا بهتر است آنها را نخريد يا بعد از خريد آنها را به بطري‌هاي شيشه‌اي رنگي كه مصارف غذايي دارند، منتقل كنيد. حتي اگر اين‌گونه بطري‌ها در دسترس نبودند، مي‌توانيد از شيشه‌هاي شفاف استفاده كنيد و خارج بطري را با فويل آلومينيومي بپوشانيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر