غذاهای مفید برای حفظ تندرستی

 توصیه های  تغذیه ای به زنان؛
 
شکلات حاوی ترکیبات مفیدی برای زن‌ها می‌باشد هر چه میزان کاکائوی شکلات بیشتر باشد خانم‌ها را خوش اخلاق‌تر و سرحال‌تر می‌کند.
به گزارش وب دا، یک کارشناس تغذیه در یزد با اشاره به این که معمولاً خانم‌ها شکلات دوست دارند، در خصوص نقش تغذيه در سلامت زنان گفت: تحقیقات علمی گسترده در کشورهای مختلف جهان، این واقعیت را به اثبات رسانده که تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ، پیشگیری از بیماری ها و طول عمر انسان دارد. البته عوامل دیگری هم در این مورد موثر هستند، ولی تغذیه در این ارتباط اهمیت ویژه ای به خصوص در حفظ سلامت زنان می تواند داشته باشد.
ناهید برخورداری با بیان این که تغذیه سالم در عمل کار دشواری است، ادامه داد: این سختی، بیشتر مربوط به کنار گذاشتن عادت های کهنه و شیوه تغذیه نادرست است. تغذیه سالم به معنای صرف نظر کردن از خوردنی های دوست داشتنی و لذیذ نیست. اصل مطلب، رعایت حد و مرز در خوراک است.
وی در ادامه افزود: در ميان مسائل تغذيه‌اي مربوط به زنان، حفظ وزن مناسب و داشتن بدن سالم، بسيار مهم است. مراحل مختلف زندگي مانند بارداري، شيردهي و دوران يائسگي بر وزن زنان تأثير  دارد. بنابراين برنامه غذايي مناسب با فعاليت‌هاي ورزشي به زنان كمك مي‌كند تا وزن خود را در محدوده سلامتی حفظ کنند كه اين امر به كاهش مشكلات قلبي و سرطان سينه كمك مي كند.
برخورداری با بیان این که بدن خانم‌ها به دلیل مکانیسم خاصی که دارد، نیازمند تغذیه‌ی مناسب و سالمی است، افزود:  شیر، ماست، سویا و هویج جزو مواد غذایی است که خانم‌ها باید در اولویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.

وی عنوان داشت: محصولاتی که از سویا به دست می‌آید خواص زیادی برای زنان دارد. مصرف منظم مواد غذایی تهیه شده از سویا باعث می‌شود که کلسترول خون پایین بیاید ، استحکام استخوان‌ها بیشتر شود. همچنین مي تواند از پوكي استخوان دوران يائسگي جلوگيري كند.  سویای تازه خوشمزه‌ترو حاوی مواد مغذی بیشتری است. مواد موجود درسويا از سرطان هاي وابسته به هورمون مانند سرطان سينه جلوگيري مي كنند.
این کارشناس در ادامه گفت: از ديگر اثرات مهم سويا ،كاهش عوارض ناشي از يائسگي از جمله گرگرفتگي است. به دليل كاهش ميزان LDL پس از مصرف سويا، احتمال خطر بيماريهاي قلبي عروقي نيز در زنان كاهش مي يابد.
برخورداری یادآور شد: نمی‌توان گلوسیدها را از رژیم غذایی حذف کرد، زیرا منبع اصلی انرژی بدن هستند. انتخاب نانی که ۱۰۰ درصد از دانه‌های کامل تهیه شده باشد باعث می‌شود خانم‌ها، فیبرها، ویتامین E و مواد مغذی بیشتری از قبیل فولات، منیزیم ، سلنیوم و غیره دریافت  کنند.
وی با بیان این که حدود نیمی از زنان به میزان کافی شیر مصرف نمی‌کنند، خاطرنشان ساخت: با مصرف 3-2 لیوان شیر یا ماست کم چرب  می توانید نیاز  روزانه خود به کلسیم را تأمین کنید. لبنيات، حبوبات، كنجد و مغزها نیز داراي كلسيم هستند. محصولات پروبیوتیک عمل دفع را راحت می‌کنند و نفخ که در بین زنان شایع است را کاهش می‌دهند. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D و لبنیات، احتمال ابتلا به بیماری های جسمی و روحی در زنان را کاهش می دهد.
 این کارشناس تغذیه ادامه داد: گردو حاوی چربی‌های مفیدی است که چربی‌های ضروری نامیده می‌شود و بدن نمی‌تواند آن‌ها را سنتز کند. در واقع گردو حاوی میزان قابل توجهی امگا۳، ویتامین E و فیبر است. گردو با ترکیباتی که دارد یکی از مواد غذایی زیبایی بخش برای زنان محسوب می‌شود.
وی افزود: میوه های ریز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند و به این ترتیب از پیری زودرس جلوگیری به عمل می‌آورند. سعی کنید هر روز از این میوه های ریز میل کنید.
برخورداری متذکرشد: هویج حاوی بیشترین میزان بتاکاروتن است. بتاکاروتن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و پوست خانم‌ها را خوش آب و رنگ می‌کند. توصیه می‌کنیم آب هویج زیادی بنوشید.
وی عنوان کرد: ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا۳ هستند که زنان را خوش خلق و خو و از افسردگی آن‌ها پیشگیری می‌کند به ویژه قبل از شروع عادت ماهیانه و در زمان یائسگی توصیه می‌کنیم هفته‌ای دو مرتبه ماهی میل کنید.
وی با اشاره به این که معمولاً خانم‌ها شکلات دوست دارند افزود:  شکلات حاوی ترکیبات مفیدی برای زن‌ها می‌باشد. هر چه میزان کاکائوی شکلات بیشتر باشد مفیدتر است و خانم‌ها را خوش اخلاق‌تر و سرحال‌تر می‌کند.
این کارشناس با تاکید بر این که بهتر است در تغذیه اصول غذاخوردن صحیح نیز رعایت شود تا جلوی ابتلا به بسیاری از بیماریها گرفته شود، توصیه کرد: متنوع بخورید، در روز چندین بار و به اندازه کافی نان و غلات بخورید  و همچنین چربی کمی مصرف کنید.
این کارشناس تغذیه یادآورد: روزانه به اندازه کافی لبنیات و حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید. گوشت و تخم مرغ به اندازه کافی مصرف کنید. گوشت به خاطر مقادیر زیاد آهن و ویتامین های  B1 و6B و12 B اهمیت دارد.مصرف 300 تا 600 گرم در هفته کافی می باشد.
وی خاطرنشان ساخت: از آنجا که كمبود آهن و كم خوني، مشكل بسياري از زنان دنياست. درنتيجه مصرف گوشت به همراه مواد غذایی غنی از ويتامين C مثل لیموترش به جذب بهتر آهن در بدن كمك مي‌كنند. همچنين چاي، قهوه و مقدار زياد محصولات لبني هنگامي كه همراه با غذاهاي آهن دار مصرف شوند موجب كاهش جذب آن در بدن زنان مي شود.
این کارشناس تاکید کرد: در مورد سبزیجات اصل پنج بار در روز را فراموش نکنید. مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده ال است . بهتر است این محصولات به شکل تازه مصرف شوند یا خیلی کم پخته شده باشند .
برخورداری با تاکید بر این که در مصرف قند و شکرو نمک احتیاط کنید گفت: به اندازه کافی آب بنوشید. برای افراد بالغ مصرف حداقـل 5/1 لیتر آب پیشنهاد می شود .
وی با بیان این که خانم ها خوشمزه و سالم غذا بپزید. کوتاه بپزید همچنین غذا را با آب کم، چربی کم و حرارت کم بپزید به خانم ها توصیه کرد: آهسته بخورید و لذت ببرید .
وی با تاکید بر این که خانم ها به طورمرتب، خود را وزن کنند و پرتحرک باشند گفت: اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلای زنان به اختلالات خواب را افزایش می دهد. در خانم های یائسه نیز جلوگیری از چاق شدن و رساندن وزن به حد مناسب برای پیشگیری از بیماریهای مربوط به اضافه وزن مانند دیابت ، چربی و فشار خون و انواع سرطان ها،پوکی استخوان و غیره توصیه می شود .
این کارشناس ادامه داد: تابش نور مستقیم آفتاب به پوست برای ساخت ویتامین  Dو افزایش اثرجذب کلسیم ضروری است. راه رفتن ، شنا و ورزش روزانه به خصوص برای خانم های یائسه توصیه می شود .
برخورداری تصریح کرد: نتایج یک تحقیق انجام شده در پژوهشکده رویان نشان می دهد، رژیم غذایی صحیح همراه با فعالیت بدنی متعادل و منظم همراه با کنترل وزن در ایجاد تخمک گذاری منظم و افزایش قدرت باروری زنان نابارور موثر است. زنان ميتوانند با مصرف ويتامين  E ( 100ميلي گرم در روز ) بدون هيچ عارضه جانبي از بروز دردهاي قاعدگي جلوگيري كنند.
وی در پایان برای حفظ تندرستی زنان  توصیه کرد: درباره عوامل خطر آگاهی بیشتری كسب كنند  و عوامل خطر را از زندگی خود دور سازند ، سیگار نكشند، به رژیم غذایی خود توجه كنند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید همچنین در صورت بروز نشانه های خاص بیماری، به پزشك مراجعه كنند و او را در تشخیص صحیح و درمان مناسب یاری دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر