کمبود روي باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می شود

 کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: روي به طور گسترده اما نا برابر در گياهان، حيوانات و انسان وجود دارد و بيشترين غلظت آن در استخوان ها، كبد، مو، پوست، مغز و پروستات است.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: روي در تمام مواد غذايي، حيواني و گياهي، وجود دارد و جگر، انواع گوشت‌ها به ويژه گوشت قرمز و سفيد، تخم مرغ، لوبيا و عدس، غلات سبوس دار، شير و مواد لبني و انواع مغزها نظير بادام زميني، گردو و فندق از منابع غني روي به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخم ها و آسیب های پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی از عوارض ناشی كمبود روي است.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اين كه كمبود روي سبب كاهش قد و تاخير در بلوغ مي شود، گفت: كمبود خفيف روي ممكن است تنها علامت كاهش رشد كودك باشد كه در نهايت مي تواند سبب كاهش قد و نيز تاخير در بلوغ شود.
دكتر عبداللهي بيان كرد: کمبود روی با تاثیر بر رشد غدد جنسی از ترشح تستوسترون جلوگیری می کند و کمبود آن با تاثیر بر اعصاب باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد مخصوصا کودکان می شود.
وي اضافه كرد: روی با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین  د و در نتیجه جذب کلسیم، در رشد استخوانی موثر است و کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله پوکی استخوان خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر