کمبود ویتامین D موجب تولد نوزادان کم وزن می‌شود

294-10.jpg
نتایج مطالعه محققان دانشگاه پیتزبورگ آمریکا حاکی از آن است که سطوح پایین ویتامین D در اوایل بارداری با تولد نوزادان کم‌وزن مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، میزان ویتامین D در اوایل بارداری مادر، می‌تواند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

کمبود این ویتامین، جذب کلسیم توسط زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه رشد استخوان جنین را کاهش می‌دهد. به علاوه، این کمبود نیز می‌تواند منجر به کاهش در ترشح هورمون‌های لازم برای تولید گلوکوز و اسیدهای چرب لازم در مهیا کردن انرژی مورد نیاز جنین شود.

محققان به منظور این پژوهش، نمونه‌های خونی به دست آمده از زنان باردار در سالهای 1959تا 1965 را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس نتایج این تحقیق، نوزاد زنانی که در سه ماهه اول بارداری خود دچار کمبود ویتامین D بودند در خطر دو برابری ابتلا به محدودیت رشد در دوران جنینی بوده وعلاوه بر این، وزن تولد آنها زیر 10 درصد وزن جامعه در آن سن باروری بود که این پدیده به "کوچک برای سن باروری" موسوم است. این محدودیت شرایطی را به وجود می‌آورد که در آن جنین توانایی رسیدن به اندازه بالقوه ژنتیکی را به دست نمی‌آورد.

این گروه نوزادان در خطر پنج الی 10 برابری مرگ در ماه اول زندگی خود هستند و همچنین در خطر بالایی از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت نوع 2 در زندگی آتی خود هستند.

به گفته دکتر "لیزا بادنار"، محقق ارشد این پژوهش، مطالعۀ صورت گرفته از جامع‌ترین تحقیقاتی است که میزان ویتامین D بدن مادر و وزن نوزادان را مورد بررسی قرار داده است.


پژوهشگران در رابطه با این مطالعه چنین می‌گویند: "گرچه نمونه‌های خونی مورد مطالعه در شرایط بسیار مناسبی قرار داشتند، بهتر است که این پژوهش با نمونه‌های خونی امروزی دوباره انجام گیرد چراکه زنان امروزی کمتر سیگار می‌کشند، وزن بیشتری دارند، کمتر در معرض خورشید قرار دارند و بیشتر ویتامین D خود را از رژیم غذایی به دست می‌آورند که همگی این عوامل می‌تواند سطوح ویتامین D و وزن کودکان را تحت تاثیر قرار دهد."

جزییات این پژوهش در مجله "Clinical Endocrinology & Metabolism" منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر