خوردن غذاهاي چرب و شيرين وابستگي مي‌آورد

تغيير رژيم غذايي پس از مصرف غذاهاي چرب و شيرين، احساسي مشابه قطع مصرف برخي داروها را ايجاد مي‌كند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه ساينس ديلي، محققان با قراردادن گروهي از موش‌هاي آزمايشگاهي تحت تغذيه با رژيم‌هاي غذايي پرچرب و قرار دادن گروهي ديگر در معرض رژيم‌هاي غذايي كم چرب براي بيش از 6 هفته  و ارزيابي وضعيت مغزي و علائم رفتاري آنها مشاهده كردند غذاهاي چرب و شيرين باعث ايجاد يك سري تغييرات شيميايي در مغز مي‌شود كه با نمايش علائم اضطرابي مرتبط است.
براساس اين گزارش محققان با بررسي بيشتر حيوانات مورد مطالعه افزودند تغيير رژيم غذايي پس از داشتن يك رژيم غذايي سرشار از چربي و قند با علائم ترك همراه بوده و حساسيت بيشتري را نسبت به شرايط استرس‌زا ايجاد مي‌كند.
نتايج حاصل از اين مطالعه با تمركز محققان بر روي هورمون مغزي دوپامين كه مغز را هنگام داشتن احساسات خوشايند قادر به واكنش‌دهي مي‌كند، مولكول CREB كه در توليد ژن‌هاي دخيل در مغز از جمله دوپامين نقش دارد در موش‌هاي قرار گرفته تحت رژيم‌هاي غذايي پرچرب افزايش يافته و اين موش‌ها نهايتاً هورمون كورتيكوسترون بيشتري را كه با استرس مرتبط است توليد مي‌كنند.
به گفته محققان وقوع اين رخدادها قبل از بروز چاقي درك ما را از رابطه بين رژيم غذايي، بدن و ذهن به چالش مي‌كشد و اين مواد غذايي ممكن است براي انديشه در حمايت رواني افراد هنگام تلاش براي پايه‌ريزي عادات غذايي سالم بدون در نظر گرفتن جريان چاقي مؤثر واقع شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر