انجام مداخلات درمانی زیبایی و لاغری در مراکز غیر مجاز عوارض جبران ناپذیری دارد

  
‌انجام مداخلات درمانی زیبایی و لاغری در مراکز غیر مجاز موجب بروز عوارض جبران ناپذیر جسمی و روحی در فرد می شود.
به گزارش وب دا، مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی از آرایشگاهها و مراکز ورزشی خارج از حیطه تعریف شده فعالیت خود اقدام به ارائه خدمات درمانی از جمله لاغری، برداشتن خال، ‌جوان سازی پوست، تزریق بوتاکس و ژل می کنند، اظهارداشت: ‌انجام این اقدامات تنها باید در مراکز زیر پوشش و دارای مجوز وزارت بهداشت انجام شود و خارج از این سیستم موجب بروز عوارض برای فرد می شود.
دکتر حمید رضا اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از داروهای لاغری که در مراکز غیر مجاز عرضه می شود، مواد مخدر از جمله شیشه و کریستال بوده است، گفت: همچنین در داروهای مربوط به برداشتن خال اسید سولفوریک مشاهده شده است.
وی تاکید کرد: ‌گسترش برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه مهمترین راهکار در پیشگیری از عوارض استفاده از این روشهای غیر مجاز به شمار می رود.
مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌اگر مرکزی خود را عضو انجمن و یا مرکز بین المللی معرفی کرد تا زمانی که مجوز وزارت بهداشت را نداشته باشد، شهروندان به وی اعتماد نکرده و خود را برای درمان در اختیار این افراد قرار ندهند.
دکتر اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مطب های پزشکان نیز بدون داشتن مجوز و تنها با گذراندن دوره های کوتاه مدت آموزشی اقدام به استفاده از روشهای درمانی از جمله لیزر، رفع اسکار، تزریق ژل، کاشت ابرو، برجسته کردن لب و گونه و لاغری با استفاده از دستگاه می کنند، خاطر نشان کرد: صرف ‌گذراندن دوره های کوتاه مدت آموزشی، دلیل بر کسب دانش و مهارت علمی نیست و این افراد باید دارای مجوز وزارت بهداشت در این زمینه باشند.

وی در مورد نحوه  و حیطه فعالیت عطاری ها اظهار داشت: عطاري ها تحت هيچ شرايطي حق معاينه بيمار را ندارند و  فقط يک پزشک است که حق دارد بيمار را معاينه کند و گرفتن نبض، فشارخون و معاينه بيمار توسط عطاري ها ممنوع است و هيچ فردي بدون داشتن مدرک پزشکي حق معاينه ندارد.
دکتر محمد رضا اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مداخله گران با شناسايي تاثيرات يک يا چند گياه دارويي، مداخله درماني وسيعي را با گياهان دارويي موجود در بازار که کم هم نيست، آغاز مي کنند و به سلامت بيماران لطمه مي زنند، اظهار داشت:  توصیه می شود  که افراد به هنگام مراجعه براي درمان، به هر مرکزي به تاييديه هاي مورد نياز که از سوی دانشگاه و یا نظام پزشکی صادر می شود و بايد در مطب يا محل کار نصب شده باشد توجه کنند و پس از اطمينان از مجوز فرد درمانگر، کار درمان خود را پي بگيرند.
وی با اشاره به اینکه تبليغات موجود در جامعه و تعداد مداخله گران درماني به شدت افزايش يافته و در حال حاضر به شکل یک سونامی درآمده است و در اين فضا، اين مردم هستند که به علت بي اطلاعي و ناآگاهي آسیب می بینند،  اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مداخلان درمانی به شدت برخورد می کند و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر