تجويز ويتامين D‌ از بروز عفونت دستگاه تنفسي در افراد مستعد جلوگيري مي‌كند

 تجويز دوز بالايي از ويتامين D‌ خطر بروز عفونت‌هاي دستگاه تنفسي و استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه آنلاين BMJ، محققان با قرار دادن گروهي از افراد مبتلا به نقص سيستم ايمني دستگاه تنفسي تحت دوزهاي نسبتاً بالاي ويتامين D‌ دريافتيد ويتامين D‌ در افراد مستعد اين بيماري در طول 12 ماه با دوزهاي بالا خطر ابتلا به عفونت‌هاي تنفسي و به تبع آن نياز به مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.
نتايج حاصل از اين گزارش افزود: بهره‌گيري از ويتامين D‌ بدون هيچ عوارض جانبي خاص علائم عفونت دستگاه تنفسي را در گروه مورد مطالعه تقريباً به يك چهارم و استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها به نصف كاهش داد.
براساس اين گزارش محققان افزودند: اين تحقيق پيامدهاي مطلوب و مهمي را در بيماران مبتلا به عفونت‌هاي مكرر و بيماران داراي سيستم دفاعي در معرض خطر كه از فقدان آنتي‌بادي‌ها رنج مي‌برند داشته و همچنين از ايجاد مقاومت به آنتي‌بيوتيك‌ها كه در اثر استفاده بيش از حد ايجاد مي‌شود جلوگيري مي‌كند.
به گفته محققان، ويتامين D‌  ضمن اين كه با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در پوست سنتز مي‌شود از طريق مكمل‌هاي غذايي نيز دريافت مي‌شود و در اين خصوص مطالعات همچنين نشان داده‌اند كه اين ويتامين دفاع از سيستم ايمني بدن را فعال كرده و سطوح پايين آن خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزايش مي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر