بيماران ديابتي مواد غذايي حاوي فيبر مصرف كنند

فیبر به ویژه فیبر محلول در آب، جذب گلوكز (قند) را کند کرده و به کنترل بیماری دیابت کمک میکند.
دكتر فروزان صالحي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا،‌ ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ تحقیقات نشان داده که رژیمهای غذایی سرشار از فیبر كه حاوي50 گرم فيبر هستند، کنترل گلیسمیک را در بدن افراد دیابتیک نوع 1 افزایش داده و در این افراد افزایش قندخون کمتر دیده میشود.
وي افزود: اثرات مفید مصرف فیبر در دیابت شامل کاهش میزان قند خون ناشتا، کاهش قند در ادرار، کاهش نیاز به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن افراد دیابتیک میباشد.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به اين كه فیبرها در روده مانع رشد برخی از تومورها در بدن میشوند، گفت: بین مصرف زیاد فیبرهای غذایی و سرطان پستان یک رابطه معکوس مشاهده شده است. مصرف فیبرها همچنين میتوانند مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.
دكتر صالحي تصريح كرد: به طور کلی کودکان 2 ساله باید حداقل 5 گرم فیبر در روز دریافت کرده و در ازاء هر سال افزایش سن، 5 گرم بیشتر مصرف كنند برای مثال کودکی که 10 سال دارد باید حداقل 15 گرم فیبر در روز دریافت کند و جوانان و بزرگسالان حداقل 25 گرم فیبر روزانه نیاز دارند.
به گفته كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ یک رژیم غذایی متعادل که میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل مثل نان سبوسدار در آن وجود داشته باشد نیاز ما را به فیبر و سایر مواد غذايي تامین میكند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر