عادات غذايي بد و پرخوري زمينه را براي تظاهر علائم بيماري ديابت آماده مي كند


عادات غذايي بد و ناكافي به اضافه پرخوري و نداشتن فعاليت هاي بدني ممكن است زمينه را براي تظاهر علائم بيماري ديابت آماده سازد.
دكتر پريسا ترابي كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ‌ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ پرخوري و افراط در مصرف غذاهاي پركالري ترشح انسولين را افزايش مي دهد و به تدريج سبب كاهش پاسخ بدن به انسولين،‌ افزايش مقاومت و در نتيجه افزايش قند خون مي شود.
وي افزود:‌ بيماري قند يا ديابت نوعي اختلال در سوخت و ساز مواد غذايي در بدن است كه به علل مختلف بروز مي كند و داراي درجات مختلف كمبود انسولين يا عدم پاسخ بدن به انسولين است.

دكتر ترابي تصريح كرد: ديابت در بسياري از موارد ناشناخته مانده و گاهي به شكل اتفاقي با انجام آزمايشات روتين خون يا ادارار كشف مي شود.
وي در خصوص علائم هشداردهنده ديابت گفت: تشنگي، خشكي دهان، برافروختگي صورت، تهوع،‌دردهاي شكمي، سرد و خشك شدن پوست، درد در پشت پا و ضعف بيش از حد از جمله اين علائم است.
وي نقش چاقي در ابتلا به ديابت را بسيار مهم عنوان كرد و اظهار داشت: ديابت نوع 2 همراه با چاقي است و كمي فعاليت و تحرك بدني نيز سبب كاهش پاسخ بدن به افزايش قند خون مي شود.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: چاقي، اغلب در بزرگسالان ديابتي قبل از ظهور بيماري، مشاهده شده است و عملا ديده مي شود كه افراد داراي وزن طبيعي يا تا حدي كم وزن كمتر مستعد ابتلا به بيماري ديابت هستند./

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر