كاهش مصرف برنج در كنترل علائم باليني آرتريت روماتوئيد موثر است


romatoeed.jpg
يك فوق تخصص روماتولوژي با اشاره به نقش تغذيه در كنترل و بهبود بيماري آرتريت روماتوئيد گفت: كاهش مصرف برنج در كنترل علائم باليني آرتريت روماتوئيد موثر است.
دكتر محمدمهدي امام در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تعريف بيماري آرتريت روماتوئيد گفت: آرتريت روماتوئيد يك بيماري خودايمن است كه مشخصه عمده آن درگيري مفاصل به صورت تورم، درد و سفتي مفاصل درهنگام صبح است.
وي با بيان اين‌ كه آرتريت روماتوئيد علاوه برمفاصل ممكن است ارگان‌هاي ديگري نظير چشم، قلب و ريه را نيز درگير كند، گفت: اين بيماري شايع‌ترين علت تورم مفصلي تلقي مي‌شود.

زنان سه برابر بيشتر به آرتريت روماتوئيد مبتلا مي‌شوند

به گفته امام، اين عارضه در يك درصد افراد جامعه ديده مي‌شود اما در زنان سه برابر بيشتر است و در اغلب موارد در دهه دوم تا چهارم عمر تظاهر مي‌كند.
اين فوق تخصص روماتولوژي درباره علت ابتلاي سه‌ برابري زنان در مقايسه با مردان توضيح داد:‌ علت آن هنوز شناخته نشده است اما عنوان مي‌شود فاكتورهاي هورموني زنانه در ايجاد آن دخالت دارند.
امام در توضيح عوامل دخيل در بروز آرتريت روماتوئيد اظهار كرد:‌ فاكتورهاي ژنتيكي عمدتاً در ايجاد اين بيماري نقش دارند. امروزه ژن‌هاي ويژه‌اي را شناخته‌اند كه مي‌گويند با شدت يا ضعف بيماري در ارتباط هستند. علاوه بر آن عوامل محيطي بويژه عفونت‌ها، استرس و مصرف سيگار مي‌توانند تأثيرگذار بوده و منجر به بروز اختلال در سيستم ايمني بدن فرد شوند.
وي ادامه داد: به همين علت شيوع اين بيماري در بستگان يك فرد مبتلا بيشتر مشاهده مي‌شود و همچنين دردوقلوهاي تك تخمكي احتمال ابتلا تا 40 درصد افزايش مي‌يابد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، درد و تورم مفاصل را از جمله شايع‌ترين تظاهرات اين بيماري دانست و عنوان كرد: اين درد و تورم عمدتاً در مفاصل انگشتان دست احساس مي‌شود كه با سفتي صبحگاهي همراه است و با فعاليت بهتر و با استراحت تشديد مي‌شود. غالب بيماران از خستگي، كوفتگي و درد پراكنده در نواحي مختلف بدن گلايه مي‌كنند.
وي با اشاره به اين‌ كه با پيشرفت بيماري، درد در مفاصل گسترش مي‌يابد، اظهار كرد: در اين صورت بيماري، مفصل زانو، مچ پا، آرنج و شانه را نيز درگير مي‌كند. اگر در طول بيماري و بيش از شش ماه متوالي يك مفصل متورم باقي بماند به تدريج تخريب مي‌شود. به همين علت تشخيص و درمان به هنگام بسيار حائز اهميت است.
اين فوق تخصص روماتولوژي اضافه كرد: قرمزي و تاري ديد نتيجه درگير شدن چشم در اين بيماري است. علائم آرتريت روماتوئيد در فرم‌هاي شديدترعلاوه بر چشم درارگان‌هاي ديگري نظير پوست، ريه و قلب نيز تظاهر مي‌يابد.
امام در خصوص راهكارهاي تشخيصي آرتريت روماتوئيد توضيح داد: تشخيص بر پايه علائم باليني و يافته‌هاي آزمايشگاهي و پاراكلينيكي است. در تشخيص آزمايشگاهي نكته مهم مثبت بودن فاكتور روماتوئيد و آنتي‌بادي جديدي تحت عنوان «Anti ccp» است.
وي ادامه داد: فاكتور روماتوئيد ممكن است در بسياري از بيماري‌ها نيز مثبت باشد اما فاكتور «Anti ccp» در موارد محدودي مثبت مي‌شود. مثبت بودن هر دو فاكتور در يافته‌هاي آزمايشگاهي قوياً خبر از ابتلا به آرتريت روماتوئيد مي‌دهد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اين ‌كه به علت راهكارهاي درماني موجود، در كمتر مواردي پيش مي‌آيد كه كار مفصل به تخريب بيانجامد، اظهار كرد: تشخيص زودهنگام پيش از هر اقدام ديگري در درمان اين بيماري حائز اهميت است. زيرا آرتريت روماتوئيد با بيماري‌هاي ديگري تشخيص افتراقي دارد و با ناراحتي‌هايي چون لوپوس، پسوريازيس، عفونت‌ها و التهابات عروقي اشتباه گرفته مي‌شود به همين علت مراجعه به متخصص روماتولوژي براي جلوگيري از به‌كارگيري روش‌هاي درماني غيرصحيح ضروري است.
به گفته امام، هرچه درمان زودتر آغاز شود، كنترل بيماري آسان‌تر و عوارض آن براي بيمار كمتر خواهد بود.
اين فوق‌تخصص روماتولوژي با اشاره به تصويب پوشش بيمه‌اي 202 قلم داروي گرانقيمت عنوان كرد: يكي از داروهاي بيولوژيك كه براي درمان آرتريت روماتوئيد پيشرفته و مقاوم مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز در اين فهرست قرار دارد. هزينه ماهيانه خريداري و استفاده از اين دارو به يك تا يك و نيم ميليون تومان در ماه مي‌رسد كه پرداخت آن از عهده بسياري از بيماران خارج است. تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين دارو به بيماران كمك مي‌كند.
امام درباره ارتباط تغذيه با آرتريت روماتوئيد نيز توضيح داد: رژيم‌هاي غذايي غني از امگا 3 مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد. همچنين ثابت شده است مصرف كمتر برنج مي‌تواند در كنترل علائم باليني بيماري مفيد فايده واقع شود.
وي اضافه كرد: كمبود ويتامين «دي» نيز مي‌تواند تشديد علائم اين بيماري را در پي داشته باشد، به همين علت توصيه مي‌شود سطح اين ويتامين دربدن متعادل نگه داشته شود.
اين فوق تخصص روماتولوژي در پايان درباره راه‌هاي پيشگيري از بروز اين بيماري عنوان كرد: با توجه به اين‌ كه ژنتيك در بروزاين بيماري نقش دارد و شايد كنترل آن ازعهده بيمار خارج باشد، اما مي‌توان عوامل محيطي را كنترل كرد. مهم‌ترين عامل محيطي دخيل، استعمال دخانيات است به همين علت تاكيد مي‌شود از مصرف سيگار اجتناب شود. همچنين پرهيز از مصرف فست‌فودها و دوري از استرس و تنش مي‌تواند در اين راستا موثر واقع شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر