لزوم رعایت اصول تغذیه مناسب پس از ماه رمضان

 رعایت اصول تغذیه پس از ماه مبارک رمضان به منظور پیشگیری از مشکلات گوارشی را ضروری است.
به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بدن در طول روزه داری سوخت وساز خود را بسته به شرایط کاهش داده پس نباید بعد از ماه رمضان غذای فراوانی مصرف کرد که باعث افزایش وزن ناگهانی می شود.
دکتر زهرا اباصلتی افزود: تغذیه بعد از ماه رمضان نباید بطور ناگهانی و با حجم بالا و غداهای چرب و پر ادویه باشد که به دستگاه گوارش صدمه می زند بهتر است صبحانه در حد مناسب و ناهار غذاهای چرب و سنگین نباشد و شام غذاهای سبک و حاضری مانند ماست و خیار و نان و پنیر و هندوانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: برخی از افراد در ماه رمضان موفق به کاهش وزن شده اند که بیشتر به علت از دست دادن آب بدن می باشد و اگر این وضعیت ادامه یابد باعث کاهش قوای جسمی و فکری آن ها می شود،لذا باید پس از ماه رمضان به تامین آب بدن و جبران آب ازدست رفته تاکید گردد و روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برخی افراد در طول ماه رمضان با کاهش کالری دریافتی موفق به کاهش وزن شده اند این افراد باید سعی کنند وزن خود را ثابت نگه داشته و در صورت افزایش وزن کاهش دریافت کالری را ادامه داده و از ورزش و تحرک بدنی نیز غافل نشوند.
دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: دریافت زیاد شیرینی و غذاهای چرب در ماه رمضان منجر به کاهش دریافت سبزی و میوه و لبنیات و درنتیجه کاهش دریافت ویتامین ها و املاح معدنی شده است بهتر است برنامه ریزی در جهت دریافت مناسب سبزی و میوه و لبنیات انجام شود.
وی خوردن غذا در راس ساعت معین، خوردن غذا در دو وعده اصلی صبح و شام و استفاده از میان وعده در وعده ناهار به جای خوردن غذاهای سنگین و چرب با حجم بالا در ناهار و خوابیدن پس از آن، استفاده از غذاهای سنتی و سالم در سفره خانوار، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها که به علت داشتن اسیدهای چرب ترانس برای سلامت قلب و عروق مضر می باشد و باعث افزایش LDL وکاهش HDL می شودو بعلت داشتن کالری بالا باعث چاقی می شود را از اصول تغذیه مناسب پس از ماه مبارک رمضان برشمرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر