افزايش كلسترول خون در كودكان هيچ علامتی ندارد


اگر چربی یاقندخونتان بالاست از دوسالگی مواظب کودکانتان باشيد

triglycerides-diet.jpgيك متخصص اطفال گفت: در صورت وجود سابقه‌ي خانواگي چربی بالای خون (هيپركلسترولمي) يا بيماري ديابت، كودكان بايد از سن 2 تا 10 سالگي از نظر ميزان كلسترول مرتبا مورد بررسي قرار گيرند.
دكتر مسعود عزيزي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه افزایش کلسترول خون یا هيپركلسترولمي در كودكان عامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي در بزرگسالي است، گفت: افزايش كلسترول خون در كودكان ممكن است هيچ نوع علامت باليني نداشته باشد ولي به تدريج موجب گرفتگي شريان‌ها مي‌شود.

وي در ادامه با تاكيد بر اهميت تشخيص زودرس اختلالات شرياني در پيشگيري از خطرات قلبي- عروقي در بزرگسالي اظهار کرد: تشخيص اختلالات شرياني با انجام سونوگرافي در كودكان به ميزان قابل توجهي از ايجاد خطرات قلبي- عروقي در بزرگسالي پيشگيري مي‌كند.
این عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، استفاده از داروهای کنترل چربی خون به نام استاتین‌ها در كودكان باعث كم شدن ميزان LDL مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تعادل مصرف اسيدهاي چرب اشباع شده و مواد قندي از سن 3 سالگي تا حدي كه مانع رشد قدي كودكان نشود، از بروز چاقي مفرط كه يكي از مهمترين فاكتورهاي افزايش خطرات قلبي- عروقي در بزرگسالي است پيشگيري مي‌كند.
دكتر عزيزي با اشاره به افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي- عروقي در كودكاني كه داراي سابقه‌ي خانوادگي ابتلا به هيپركلسترولمي و بيماري ديابت هستند، تصريح كرد: كودكان بايد از سن 2 تا 10 سالگي، از نظر ميزان كلسترول مرتبا مورد بررسي قرار گيرند.
وي بر ارزيابي دوره اي LDL و HDL در اين كودكان تاكيد كرد و گفت: پايين بودن ميزان HDL يا بالا بودن ميزان LDL و تري گليسريد خون در كودكان، با افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي بيشتري همراه است.
اين متخصص اطفال در ادامه افزود: ميزان كلسترول خون نبايد از 200 ميلي گرم در صد و ميزان LDL از 130 ميلي گرم در صد بيشتر باشد و اين افراد بايد بيشتر از ميوه و سبزيجات و گوشت سفيد در رژيم غذايي خود استفاده كنند ولي بايد از گوشت قرمز هفته‌اي يكبار در برنامه‌ي غذايي استفاده كنند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان تصريح كرد: در هيپركلسترولمي كودكان ابتدا رعايت كاهش مصرف اسيدهاي چرب اشباع شده در رژيم غذايي توصيه مي‌شود و چنانچه از اين رژيم‌ها جهت كم كردن LDL نتيجه‌اي گرفته نشود بايد از داروها استفاده كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر