گیاهخواری مطلق؛ هرگز


ویتامین "ب 12 "را گیاهخواری تامین نمی‌کند


گیاهخواری پدیده‌ای است که سابقه بسیار طولانی دارد و بساری از بزرگان علمی گیاهخوار بودند، در جوامع امروز هم بسیاری افراد گیاهخوارند و حتی برخی متخصصان افراد را به گیاهخواری مطلق دعوت می کنند در صورتی که گیاهخواری مطلق برای بدن مشکل ایجاد می کند.

در این راستا به سراغ یک متخصص گوارش رفتیم تا از زبان او فوائد و ضررهای گیاهخواری را بشنویم.دکتر محمود اسحاق حسینی، متخصص گوارش در گفتگو با سینانیوز، گیاهخواری را برای کاهش وزن مفید میداند و می گوید" باید رویکرد مثبتی به سمت گیاهخواری داشته باشیم."
وی در مورد گیاهخواری مطلق گفت:تغذیه انسان ها باید حتما حاوی غذای مرکب باشد و تغذیه شبانه روز ما باید حاوی 50 درصد مواد قندی، 15 چربی و 30 درصد به پروتئین ها باشد. حتی در افراد دیابتیک هم این مسئله صادق است.
دکتر حسینی در رابطه با سبزیجات و میوه ها نیز افزود: هیچکدام از این اقلام، مواد غذایی کاملی نیستند با اینکه میوه ها حاوی مواد قندی و پروتئینی و در برخی موارد ریز مغذی ها هستند ولی بازهم به تنهایی برای تامین نیازهای غذایی بدن کافی نیست.
این متخصص گوارش برای افرادی که دستگاه گوارششان سالم است و وزن خوبی دارند توصیه کرد که باید حتما مواد غذایی به صورت مرکب تامین شود، چون ما ذخیره پروتئین در بدن کم داریم ودر صورت کمبود پروتئین در بدن دچار آتروفی عضلات می شویم، پس به این افراد رژیم حاوی مواد خام وسبزیجات توصیه نمی کنیم. 
وی ادامه داد: اما کسانی که اضافه وزن دارند که متاسفانه 40 تا 45 درصد جوانان و نوجوانان تهرانی اضافه وزن دارند و حتی در شهرستانها وروستاها افزایش وزن را روز به روز بیشتر مشاهد می کنیم؛ به این افراد توصیه می کنیم در کنار مواد غذایی که استفاده می کنند حتما به سمت خام خواری و گیاهخواری رویکرد مثبت داشته باشند.
دکتر حسینی در مورد خواص گیاهخواری گفت: گیاهخواری برای دستگاه گوارش چند خاصیت دارد، مخصوصا برخی سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و سبزیجاتی که ترکیبات قرمز رنگ را دارند به علت اینکه حاوی آنتی اکسیدان هستند، ضد سرطانند و به سلامت دستگاه گوارش تا حد زیادی کمک می کنند؛ پس مصرف سبزیجات و میوه جات را به افراد توصیه می کنیم ولی خامخواری مطلق را به هیچ‌وجه توصیه نمی کنیم.
البته در مواردی به علت اینکه پروتئین های گیاهی وضعیت مشابهی با پروتئین های حیوانی دارند ما افراد را به مصرف پروتئین‌های گیاهی دعوت میکنیم چرا که هضم این دسته از پروتئین ها بهتر و راحتر بوده و عوارضشان کمتر است .
وی رژیم حاوی مواد گیاهی را به تنهایی مضر دانست و گفت: رژیمی که از مواد پروتئینی گوشتی یا حیوانی استفاده نکند فرد را با مشکل مواجه می کند چرا که بعضی از نیازهای غذایی بدن را گیاهخواری نمی تواند تامین کند مثلا ویتامین" ب12" را به هیچ وجه گیاهخواری تامین نمی کند.پس آنچه ما توصیه می کنیم که باید سرلوحه کار وزارت بهداشت قرار بگیرد با توجه به مسئله روز افزون چاقی علاوه بر ورزش و رژیم کم کالری، باید رویکر مثبتی به سمت غذاهای گیاهی داشته باشند چرا که این رویکرد برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و از بسیاری سرطانهای دستگاه گوارش پیشگیری می کند.
دکتر حسینی به همه افراد توصیه کرد که هر چه سریعتر به سمت سبزیجات بروند ولی نه گیاهخواری و خامخواری مطلق، چون گیاهخواری مطلق مشکلات خود را ایجاد می کند.ولی لبنیات باید حتما در بسته غذایی وجود داشته باشد چرا که حذف لبنیات مساوی با پوکی استخوان و شکستگی های خود بخودی است و متاسفانه به دلیل گرانی لبنیات در چند ماه اخیر میزان کلسیم مصرفی هموطنان خیلی کم شده و این زنگ خطری است که ما در آینده به خصوص در زنان بعد از سنین یائسگی شاهد افزایش روز افزون آن هستیم واین خطر عمده ای است چرا که ممکن است این افراد دچار شکستگی خود به خودی لگن شوند که حتی در مواردی در افراد پیر منجر به مرگشان می شود.
این متخصص گوارش در مورد اینکه آیا ویتامین"ب 12 " را می توان در کنار داشتن رژیم گیاهخواری از منابع غذایی دیگر تامین کرد،گفت: نیاز روزانه بدن به "ب 12" زیاد نیست ولی چون بدن به ریزمغذی هایی مثل روی و مس نیاز دارد که در مواد گوشتی وجود دارد توصیه به خام خواری مطلق نمی کنیم.ولی به طور کلی در سنین بالا نیاز بدن به خام خواری افزایش پیدا می کند چون دستگاه گوارش درطول زمان حرکتش کند می شود و به غذاهای حاوی فیبر مثل کلم، کرفس و هویج خام بیشتر نیاز دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر