هنگام استرس و فعاليت بدنی شديد، آزمايش قند خون ندهيد

 انجام آزمايش در هنگام استرس شديد باعث عدم صحت آزمايش قند خون مي شود.
به گزارش وب دا، دکترای علوم آزمايشگاهی و عضو هئيت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بیان این مطلب گفت: اگر فردی با ناراحتی شديد ناشی از خبری بد برای آزمايش مراجعه کند ممکن است بطور طبيعی قند خون وی بسيار بالا و حتی تا 300ميليگرم درصد گزارش شود در حاليکه قند خون طبيعی وی ممکنست مثلاً 90ميليگرم درصد باشد.
دکتر عليرضا احمدی به بيماران توصيه کرد: قبل از انجام آزمايش از انجام ورزش شديد و هر گونه فعاليت شديد بدنی و مصرف مواد مخدر و کافئيندار و الکل خوداری کنند زيرا در نتيجه آزمايش تاثير می گذارد.


وی در خصوص ناشتايی نيز تاکيد کرد: بيماران می توانند حدود ساعت 9شب غذايی سبک ميل کرده و سپس حدود ساعت 8 صبح برای گرفتن نمونه خون به آزمايشگاه مراجعه کنند و در بين اين ساعات بايد از صرف هرگونه غذا خودداری کنند. نکته مهم در اينجا اينست که گرسنگی طولانی مدت نيز مي تواند سبب اختلال در آزمايش شود لذا نبايد زمان ناشتائی خيلی بيشتر از حد شود.
وی تصريح کرد: بيماران در صورت استفاده از داروی خاص حتماً بايد آزمايشگاه از نوع داروی مصرفی مطلع کنند. به عنوان مثال مصرف داروهائی چون کورتيکواستروئيدها داروهای خوراکی ضد بارداری، ايندومتازين و پروپرانولول مي تواند سبب افزايش قند خون می شوند. و مصرف داروهائی مثل استامينوفن و آسکوربيک اسيد سبب کاهش قند خون میشوند.
دکتر احمدی افزود: باتوجه به اينکه غلظت قند خون بطور طبيعی در صبح با ساير اوقات متفاوت است بهتر است برای رسيدن به يک جواب قابل اطمينان حتماً در صبح به آزمايشگاه مراجعه کرد.
وی در پايان از بيماران خواست: هرگونه اطلاعاتی که به نوعی در جواب آزمايش می تواند مؤثر باشد را حتما با آزمايشگاه در ميان بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر