از گرفتن رژيم‌هاي خودسرانه بپرهيزيد


عوارض و فوايد سم‌زدايي بدن چيست؟


45-97.jpg
يك متخصص تغذيه گفت: برخي از رژيم‌هاي سم‌زدايي كه استفاده از تنها يك ماده غذايي را توصيه مي‌كنند، ممكن است منجر به مرگ افراد شوند.
دكتر احمدرضا درستي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: از آنجا كه همه مواد غذايي علاوه بر مواد با ارزش و مناسب مواد مضر و سمي هم دارند كه با استفاده زياد از آن ماده غذايي پس از مدتي بدن فرد را سمي مي‌كنند، رژيم‌هاي سم‌زدايي مي‌توانند در بازيابي سلامت افراد بسيار موثر باشند.

وي با تاكيد بر مصرف به اندازه همه مواد غذايي حتي مواد غذايي با ارزش، افزود: يك ماده مغذي مثل سيب با تمام فوائدي كه دارد بايد به مقدار كم مصرف شود زيرا با مصرف زياد به جاي كمك به بدن مواد مغذي داخل دستگاه گوارش را دفع كرده و به آن آزار مي‌رساند و حتي ممكن است آن را زخمي كند.
اين متخصص تغذيه گفت: رژيم‌هاي سم‌زدايي صحيح بر اساس شرايط فرد از نظر سن و سال و نيازهايش توصيه مي‌شود كه براي پي بردن به اين نيازها از او آزمايش‌هاي بيوشيميايي خاصي گرفته مي‌شود كه نشان‌دهنده وضعيت اسيدفوليك، كلسترول، ميزان نيتروژن داخل خون و ديگر شاخص‌هاي آزمايشگاهي است. پس در مرحله دوم ميزان دريافت مواد غذايي فرد بررسي مي‌شود و در نهايت طبق آن براي مراجع رژيم سم‌زدايي مناسبي تنظيم مي‌شود تا از تجميع بيش از حد يك مواد غذايي در بدن فرد جلوگيري شود.
وي با اشاره به رواج بسياري از رژيم‌هاي نامناسب و خطرساز افزود: رژيم‌هاي سم‌زدايي نامناسب رژيم‌هايي هستند كه استفاده از آب يا يك نوع سبزيجات يا ميوه خاص را تجويز مي‌كنند. همچنين برخي از اين رژيم‌ها كه به عنوان رژيم‌هاي لاغري شناخته مي‌شوند استفاده از پروتئين يا كربوهيدرات‌هايي را كه باعث چاقي مي‌شوند را منع كرده و به جاي آن استفاده فراوان از فيبر را به صورت هر روزه توصيه مي‌كنند.
وي ادامه داد: رژيم‌هاي آب درماني در دوره‌اي مطرح شد و افراد زيادي از آن استفاده كردند كه پس از مدتي عوارض آن خود را به صورت ناراحتي‌هاي كليه و دستگاه گوارش نشان داد.
دكتر درستي اظهار كرد: هر فردي در هر سني براي اين كه بداند مقدار غذاي مورد نيازش چقدر است بايد به متخصص تغذيه مراجعه كند و هرگز نبايد خودسرانه رژيم بگيرد.
وي افزود: متخصص تغذيه با ارزيابي دريافت غذاها سعي مي‌كند بررسي كند كه آيا وزن، قد، اندازه دور كمر و چين‌هاي پوستي فرد طبيعي است يا خير و اگر همه چيز طبيعي بود، حال عمومي، لطافت و مرطوبيت پوست و درجه دماي فرد را بررسي مي‌كند و اگر پس از اين بررسي‌ها شرايط فرد غيرعادي بررسي شد او را به آزمايشگاه مي‌فرستد.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه نيازي نيست تا افراد خودسرانه به آزمايشگاه مراجعه كنند، افزود: در بسياري از موارد مشاهده شده كه فرد عادي بدون هيچ بيماري و نيازي و بدون آنكه خطري وي را تهديد كند، بدون مراجعه به متخصص داخلي و تعيين نوع چكاپ توسط متخصص به آزمايشگاه‌ها مراجعه مي‌كنند و آزمايشگاه‌ها هم مبالغ زيادي را بابت چكاپ‌ها از آنها دريافت مي‌كنند.
وي افزود: بدون توجه به تجويز پزشك از آنها آزمايش و آنها را از وضعيت بدني‌شان مطلع مي‌كنند كه در نهايت اين افراد خودسرانه اقدام به مصرف داروهاي مختلف مي‌كنند اين در حالي است كه اين داروها، لطمات جدي و سنگيني به بدن اين افراد وارد مي‌كند و حتي ممكن است آنها را تا پاي مرگ بكشاند. متاسفانه بسيار اتفاق افتاده كه شاهد مراجعه‌كنندگاني بوده‌ايم كه با مصرف خودسرانه دارو، كبدشان از كار افتاده و دچار مرگ شده‌اند.
وي در پايان با بيان اينكه مردم بايد در هر زمينه‌اي به متخصص مراجعه كنند تا سلامتي خود را تضمين كنند، افزود: مردم نبايد با حرف‌هاي افراد معمولي و تبليغات مختلف تحت تاثير قرار گرفته و سبك سلامت زندگي خود را تغيير دهند بلكه بايد با مراجعه به متخصص از وضعيت سلامت و درمان خود اطمينان حاصل كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر