چاقي، خطر ابتلا به سنگ كيسه صفرا را افزايش مي‌دهد


47-12.jpgپزشكان آمريكايي در آزمايشات جديد خود نشان داده‌اند كه نوجوانان چاق در مقايسه با نوجواناني كه وزن طبيعي دارند، بيشتر در معرض ابتلا به بيماري سنگ كيسه صفرا هستند.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، گروه متخصصان كايسر پرفنت، در اين آزمايشات 510 هزار نوجوان بين 10 تا 19 ساله را تحت بررسي قرار دادند.
طبق اين برسي‌ها كه شرح آن در مجله تغذيه و امراض معده‌اي و روده‌اي كودكان، منتشر شده از بين نوجوانان شركت كننده در اين مطالعه، 766 نفر مبتلا به سنگ كيسه صفرا بودند. اين مطالعات نشان مي‌دهد نوجواناني كه داراي اضافه وزن هستند دو برابر بيشتر از نوجواناني كه وزن طبيعي دارند، در معرض خطر ابتلا به سنگ كيسه صفرا هستند. هم چنين اين خطر در نوجواناني كه مبتلا به چاقي مفرط هستند تا شش برابر افزايش پيدا مي‌كند.
بي بي سي گزارش داد: متخصصان انگليسي در اين باره خاطرنشان كردند: در مطالعات پيشين نيز شواهد پزشكي مبني بر افزايش خطر بروز ناهنجاري‌هاي مرتبط با چاقي در سنين جواني وجود داشته است.
سنگ كيسه صفرا معمولا به سنگهاي كوچكي اطلاق مي‌شود كه از تجمع كلسترول در كيسه صفرا ايجاد مي‌شوند. سنگ كيسه صفرا معمولا نشانه و عارضه‌اي ندارد اما اگر يكي از اين سنگها جلوي عبور صفرا را از كيسه صفرا بگيرد، موجب بروز درد شديد در ناحيه زير شكم مي‌شود. اين وضعيت مي‌تواند منجر به آسيب ديدگي شديد يا عفونت در كيسه صفرا، كبد يا لوزالمعده شود و در صورت اهمال و عدم درمان حتي ممكن است مرگبار باشد.
پروفسور ديويد هازلام، رييس گردهمايي ملي چاقي در انگليس مي‌گويد: اين واقعيت كه سنگ كيسه صفرا در نوجوانان چاق نيز ايجاد مي‌شود مطلب تعجب برانگيزي نيست اما نگران كننده است.
وي تصريح كرد: تاكنون ديابت نوع دوم و فشار خون بالا در نوجواناني كه اضافه وزن داشتند، ديده شده بود و اكنون نوبت به سنگ كيسه صفرا رسيده است. اين بيماري‌ها و اختلالات وقتي در سنين پايين‌تر بروز مي‌كنند به همين نسبت نيز سن مرگ و مير در اجتماع كاهش مي‌يابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر