آب‌ چشمه‌ و دریاچه‌ها را ننوشيد

 توصیه هاي بهداشتی هنگام سفر؛
 
در صورت استفاده از غذا در رستوران‌هاي بين راه، غذا را به صورت كاملاً داغ يا كاملاً سرد مصرف كرده و از مصرف سالاد اولويه به عنوان غذاي مسافرتي اكيداً خودداري كنيد.
ناهید برخورداری کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت يزد در گفت و گو با خبرنگار  وب دا، اظهارداشت: تا حد امكان غذا را شخصاً آماده و از مصرف مواد غذايي در رستوران و غذاخوري‌هاي نامطمئن و يا خريد مواد غذايي از دستفروشان خودداري كنید.
وی ادامه داد: هنگام سفر، بهترين غذايي كه مي‌توان همراه داشت، غذاهاي خشك و يا انواع كنسرو است. همچنین در مسافرت بهتر است قاشق، چنگال، كارد و ليوان شخصي خود را همراه داشته باشيم. ضمناً همراه داشتن دستمال كاغذي مرطوب با مواد ضد عفوني كننده براي تميزكردن قاشق و چنگال توصيه مي‌شود.

وی با اشاره به این که  غذاهاي كاملاً داغ و تازه، ميوه‌هاي تازه پوست كنده، انواع كنسروها، بستني‌هاي پاستوريزه، غذاهاي خشك و نان تازه جزو غذاهاي سالم تلقي مي‌شوند، تصریح کرد: در مقابل غذاهايي كه دستفروشان عرضه مي‌كنند و ميوه هايي كه مدتي از پوست كندن آن گذشته است و بستني‌هاي سنتي درشمار غذاهاي پرخطر محسوب مي‌شوند.
وی خاطرنشان ساخت: در صورت استفاده از غذا در رستوران‌هاي بين راه، غذا را به صورت كاملاً داغ يا كاملاً سرد مصرف كنيم. از مصرف سالاد اولويه به عنوان غذاي مسافرتي اكيداً خودداري كنيم. در صورتي كه در سفر غذاهاي گوشتي همراه داريد، بايد قبل از مصرف آن را کاملا حرارت دهید.
وی عنوان داشت:  از مصرف سالاد به ویژه سالادی که در آن ها کاهو استفاده شده است و غذاهای دریایی در غذاخوری‌های بین راهی خودداری کنیم.
برخورداری توصیه کرد:  شیر و فراورده‌های آن را حتما به صورت پاستوریزه مصرف کنیم.
این کارشناس تغذیه یادآورشد: بهترین میوه‌هایی که برای مسافرت می‌توان همراه داشت ميوه هايي از جمله موز، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آن ها کنده شود.
وی متذکرشد: در صورت بروز هر گونه علایم تهوع، استفراغ و اسهال به اولین مرکز درمانی مراجعه کنیم، ضمنا همراه داشتن ORS توصیه می‌شود.
وی با بیان این مطلب که برنج بعد از پختن سریعا باید مصرف شود ادامه داد: گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را فقط از مراکز مجازی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور هستند تهیه کنید.
کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد همچنین توصیه کرد:  آب را فقط از منابع مطمئن تهیه و یا از آب های بطری شده استفاده کنیم. از مصرف آب‌های سطحی و چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنيم و جوشاندن آب به مدت 5 دقیقه و یا استفاده از قرص‌های هالوژن طبق دستورالعمل سازنده هنگام مشکوک بودن به سلامت آب توصیه می‌شود.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد:  یخ را از مراکز مطمئن تهیه و از مصرف یخ‌هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری یا خرد می‌شوند، خودداری کنیم. برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت نماییم مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.
وی گفت: رعایت بهداشت فردی از جمله شست و شوی مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، به حفظ سلامت کمک می‌کند.
او ادامه داد: هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی بر چسب بسته بندی غذا نوشته شده است دقت کنیم. از نگهداری و مصرف مواد غذایی اضافه آمده خودداری کنیم.
این کارشناس تغذیه یادآورشد: هنگام سفر غذا باید آخرین وسیله‌ای باشد که می‌خواهیم همراه ببریم و تا لحظه ی قبل از حرکت باید در یخچال نگهداری شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر