عدم تعادل غذايي و پرخوري شايعترين علت چاقي در كودكان


عوامل متعددي در چاقي كودكان و نوجوانان موثر است اما شايعترين علت چاقي در اين گروه عدم تعادل غذايي، الگوهاي بد تغذيه اي و پرخوري و بد خوري است.

كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:  برخي كودكان قبل از بلوغ و جهش رشد، ابتدا چند كيلويي وزن اضافه مي كنند و ممكن است چاق تر به نظر برسند ولي با رسيدن به سن بلوغ و جهش رشد، اين وضعيت به طور طبيعي اصلاح مي شود.

دكتر فروزان صالحي افزود: بعضي از كودكان يا نوجوانان ممكن است به علت قد كوتاهشان چاق تر به نظر برسند و اصلا داراي اضافه وزن نباشند اگر والدين اين كودكان بدون مشاوره براي آنها محدوديت غذايي در نظر بگيرند نه تنها كمكي به كاهش وزن نكرده اند بلكه براي هميشه رشد قدي او را مختل مي كنند و كودك در آينده هم داراي قد كوتاهي خواهد بود و هم چاق تر است.
وي خاطرنشان كرد: اختلالات هورموني و بعضي بيماري ها نيز مي توانند باعث ايجاد چاقي شوند اما فقط درصد بسيار كمي از چاقي كودكان ممكن است به اين دليل باشد اگر چاقي از سنين خيلي پايين شروع شود بيشتر احتمال دارد كه پاي يك اختلال هورموني يا يك بيماري مثل كم كاري مادرزادي تيروئيد در ميان باشد و لازم است والدين و مراقبين بهداشت به اين مسئله توجه كنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر