ويارهاي شديد دوران بارداري از عوامل افسردگي پس از زايمان

3-73.JPG

يک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افسردگی پس از زایمان در زنانی که اقوام نزدیک آنها سابقه افسردگی دارند بیشتر ديده مي‌شود.
شهناز آرام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بيان اين‌كه 20 درصد از زنان پس از زايمان در معرض افسردگي قرار دارند، اظهار كرد: مصرف دخانيات و الكل، ويارهاي شديد در دوران بارداري، زايمان‌هاي زودرس و بارداری‌های نامشروع از جمله عواملی است که می‌تواند موجب افسردگي پس از زايمان شود.
وي با اشاره به اين‌كه افسردگي پس از زايمان با مصرف داروهاي افسردگي در مدت 6 هفته بهبود می‌یابد، افزود: زناني كه پيش از زايمان يا در دوران بارداري سابقه افسردگي دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگي پس از زايمان قرار دارند.

اين متخصص زنان و زايمان با بيان اين‌كه دلايل خاصي براي افسردگي پس از زايمان مطرح نشده است، افزود: افسردگي پس از زايمان به دليل تغييرات بيوشيمیايي در دوران بارداري اتفاق مي‌افتد و حمايت اطرافيان علاوه بر جلوگيري از شدت افسردگي و عوارض آن موجب بهبودي سريع‌ بيمار مي‌شود.
آرام با بيان این‌که سه نوع افسردگی پس از زایمان وجود دارد، تصریح کرد: نوع اول دلتنگی بعد از زایمان نام دارد که در این حالت خلق و خوی بیمار در هفته اول بعد از زایمان دچار تغییر می‌شود و علايم آن خفیف است.
وي با اشاره به اين‌كه احساس بی‌خوابی، بغض‌های ناگهانی، تحریک پذیری، ناپایداری در احساسات و گریستن‌های متوالی از علایم دلتنگی پس از زایمان است،‌ ادامه داد: در مواردی مشاهده می‌شود که بیمار تمایل به گریستن دارد در حالي كه علت گریستن را نمی‌داند. حمايت همسر و اطرافیان بیمار در درمان دلتنگی پس از زايمان موثر است.
آرام از افسردگی خلقی ماژور به عنوان دومین حالت افسردگی پس از زایمان نام برد و خاطرنشان کرد: این افسردگی علائمی شدیدتر از دلتنگی پس از زایمان دارد و فعاليت یا خستگي بيش از حد، احساس گرسنگی و بي اشتهايي را مي‌توان از علايم آن بيان كرد.
وی افزود: بیمار در اين حالت معمولاَ بی‌حس است و احساس خستگی و کم‌خوابی می‌کند، صبح زود از خواب بیدار می‌شود یا در گوشه‌ای از منزل به خواب رفته است که البته این بی حرکتی نیز می‌تواند خفیف یا شدید باشد.
اين عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افسردگي ماژور پس از زايمان عامل بسیاری از خودکشی‌ها است، اظهار کرد: احساس نا امیدی و یأس، بی‌حوصلگي و بی‌قراري در زنانی که دچار افسردگی خلقی پس از زايمان شده‌اند، ديده مي‌شود.
آرام با اشاره به اين‌كه زني كه به افسردگي ماژور پس از زايمان مبتلا مي‌شود نسبت به مسائل جنسی و تفریحاتی که در گذشته از آنها لذت مي‌برده است بی‌علاقگی نشان می‌دهد، ادامه داد: احساس درد در بدن این بیماران پایدار است و با مسکن درمان نمی‌شود. این علائم در تمامی افراد یکسان نیست و افراد مختلف می‌توانند علايم متفاوتی داشته باشند.
اين عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که افسردگی خلقی ماژور در زنانی که سابقه افسردگی در اعضاي خانواده‌ داشته و یا خودشان دچار افسردگی بوده‌اند بیشتر ديده مي‌شود، تصریح کرد: مسائل ژنتیکی و محیطی، مشکلات در دوران بارداری و مشکلات جنسی از مهمترين عواملي است که می‌تواند زمینه این افسردگی بعد از زایمان را فراهم کند.
آرام با اشاره به اين‌كه هورمون استروژن از دیگر عوامل زمینه‌ساز این نوع افسردگی است، اضافه كرد: مطالعات نشان مي‌دهد تغيير خلق در دوران عادت ماهيانه و دوران يائسگي مي‌تواند ناشي از تغييرات ميزان ترشح هورمون استروژن در بدن باشد.
وی ادامه داد: اگر بيمار مبتلا به افسردگي ماژور خلقي پس از زايمان با مشاوره و تجویز دارو درمان نشود بايد در مراحل بعدي درمان به روان پزشک مراجعه کند.
اين متخصص زنان و زايمان، سومین حالت افسردگی پس از زایمان را دیوانگی یا اسکیزوفرنی عنوان كرد و گفت: این حالت در زنانی که زمینه افسردگی قبل از بارداری و در دوران بارداری داشته‌اند بیشتر ديده مي‌شود.
آرام با بیان این‌که اختلالات رواني در این حالت دو قطبی است، تصریح کرد: حملات پانیک، احساس مرگ، ترس در تنهايي و درميان جمع، لرزش، حالت سرگیجه و تهوع از علايم ديوانگي پس از زايمان است.
وي با اشاره به اين‌كه دلتنگی و افسردگی پس از زایمان با مصرف دارو و در مدت 6 هفته بهبود می‌یابد اما درمان بايد تا 6 ماه ادامه داشته باشد، بيان كرد: در حالت سوم یا جنون لازم است بیمار مراحل درمان را تحت نظر روانپزشك ادامه دهد.
اين عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در نوع سوم افسردگي پس از زايمان نيز حمايت از بيمار، ايجاد يك محيط آرام و صبر اطرافیان به خصوص همسر در روند بهبود بيمار بسيار موثر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر