مـاهي را سرخ نکنيد



نگاه متخصص تغذيه/ دکتر مسعود کيمياگر/استاد انستيتو تحقيقات تغذيه کشور و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

هدف از خوردن ماهي چيست و چرا مصرف حداقل 2 وعده گوشت ماهي در طول هفته توصيه مي‌شود؟ اين سوال، سوال خيلي از خواننده‌هاي «سلامت» است و جواب ساده‌اي هم دارد...
 گوشت ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا3 است که خواص فراوان اين نوع چربي مانند پيشگيري از افسردگي يا تقويت مغز و پيشگيري از ابتلا به آلزايمر بر هيچ‌کس پوشيده نيست. ضمن اينکه امگا3 يکي از دوستداران قلب و افزايش‌دهنده چربي خوب خون يا همان HDL هم محسوب مي‌شود. بد نيست بدانيد تقريبا تمام ماهي‌ها حاوي امگا3 هستند؛ حتي همين ماهي‌هاي قزل‌آلاي پرورشي که بيشتر ما مصرف مي‌کنيم هم امگا3 دارند.
هرچند ميزان امگا3 در ماهي‌هاي آزاد، خال‌مخالي و قباد بيشتر است. نوع پروتئين و چربي ماهي بسيار عالي و مرغوب است. به‌علاوه ماهي مي‌تواند مقداري يد و کلسيم هم به بدن برساند. يعني ماهي‌هايي که کمي ريزتر هستند يا تيغ‌هاي ريز و نازکي دارند، استخوان‌هايشان در فرآيند پخت کمي تحليل مي‌رود و ما با خوردن آنها مقداري کلسيم هم به بدنمان مي‌رسانيم. به دليل همين کيفيت بالاي پروتئين و چربي کم ماهي است که مصرف مداوم آن به تمام خانواده‌ها توصيه مي‌شود. ناگفته نماند که متاسفانه بسياري از خانواده‌هاي ايراني با سرخ کردن ماهي ارزش تغذيه‌اي آن را پايين مي‌آورند؛ در حالي که روش‌هاي آب‌پز و بخارپز نسبت به سرخ کردن براي طبخ ماهي مناسب‌تر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر