تغذيه با شير مادر


آميخته‌اي از آگاهي، عشق و آينده‌نگري
جام جم آنلاين: تماشاي به آرامش رسيدن نوزاد تازه متولد شده در آغوش مادر، مشاهده لبخندي كه با شنيدن صداي قلب مادر بر چهره فرشته‌گونه او نقش مي‌بندد و جستجوي غريزي انسان كوچكي كه تازه نگاهش با دنياي ما پيوند خورده است، براي يافتن مايه حياتي كه از جسم و روح مادر طعم مي‌گيرد؛ لذت بي‌انتهايي است كه هيچ مادري از آن سيراب نمي‌شود.
شير دادن به كودك اتفاقي نيست كه نياز به دفاع داشته باشد. شير مادر در ساعات يا روزهاي نخستين پس از تولد نوزاد در سينه هر مادري جاري مي‌شود، حتي اگر براي برخي مادران در بارداري نخست با تاخير اتفاق بيفتد.
اين روزها با اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته اغلب مادران مي‌دانند شيري كه كودك براي حفظ حياتش به طور طبيعي خواستار آن است، حاوي مواد مفيد و ارزنده‌اي است كه اولين و مهم‌ترين اقدام ايمن‌سازي بر ضد بسياري از بيماري‌ها و مرحله تعيين‌كننده‌اي براي حفظ سلامت جسمي و رواني كودك در سال‌هاي بعدي زندگي تلقي مي‌شود.
تغذيه با شير مادر، يك اقدام صرفا حياتي و فيزيولوژيكي نيست، بلكه رابطه‌اي عاطفي ميان مادر و فرزند است كه امنيت رواني شگرفي را براي زيباترين پيوند احساسي عالم بشر به همراه مي‌آورد.

بي‌جهت نيست كه سازمان جهاني بهداشت يكي از اصلي‌ترين شعارهايش را در هفته تغذيه با شير مادر كه از امروز آغاز مي‌شود، نجات جان يك ميليون كودك در ساعات نخست زندگي از طريق تغذيه با شير مادر قرار داده است.
هفته جهاني تغذيه با شير مادر (WBW) امسال بيستمين سالگرد تولدش را در بيش از 170 كشور دنيا جشن مي‌گيرد.
بيست سال پيش، چنين هفته‌اي نامگذاري شد تا با ترويج و حمايت از تغذيه با شير مادر به سلامت جامعه كمك كند و از آن روز تاكنون، همه ساله يكم تا هفتم آگوست (يازدهم تا هفدهم مرداد) موضوعات مختلفي در مورد تغذيه با شير مادر مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
ارزش‌هاي تغذيه‌اي شير مادر از لحاظ تامين نيازهاي غذايي كودك بخصوص تا شش ماهگي و در ادامه تا يك سالگي از يك‌سو و تامين ايمني كودك در برابر بيماري‌هاي عفوني، آسم و آلرژي از سوي ديگر، به يك داستان تكراري، اما هميشه خواندني تبديل شده است. با اين حال هنوز هم بسياري از مادران از دادن شير به فرزند خود، به دلايل قابل توجيه يا غيرقابل توجيه امتناع مي‌كنند.
هيچ كس، نه ما، نه متوليان ترويج تغذيه با شير مادر و نه روزهايي كه به پاسداشت ارزش‌هاي تغذيه‌اي شير مادر اختصاص يافته است، نمي‌تواند هيچ مادري را مجبور به شير دادن به كودكش كند.
تغذيه با شير مادر فرصتي است براي مادر و كودك تا زندگي سالم را در سايه سلامت جسمي به دور از بيماري‌هايي كه مادر و كودك را گرفتار مي‌كند، همراه با امنيت رواني و عاطفي، تجربه كنند.
پس شايد در يك جمله بتوان تصوير مادري كه كودكش را با شير خود تغذيه مي‌كند، چنين توصيف كرد: «شير دادن به كودك آميخته‌اي است از آگاهي، عشق و آينده‌نگري.»
پونه شيرازي - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر