کمبود ویتامین D احتمال مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد



خبرگزاری فارس: محققان در تازه‌ترین تحقیقات علمی خود دریافتند که کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد.
خبرگزاری فارس: کمبود ویتامین D احتمال مرگ سالمندان را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه  "European Journal of Clinical Nutrition"، محققان دانشگاه اورگان آمریکا در تحقیقات خود دریافتند که کمبود سطح ویتامین D در بدن به ویژه در بدن سالمندان احتمال وقوع مرگ را بالا می برد.

این محققان افزودند: سالمندان دارای سطح پایین ویتامین D؛  30 درصد بیشتر از هم سن و سالان خود که دارای سطح بالای این ویتامین هستند، با احتمال مرگ روبه رو  هستند.این تحقیقات از بیش از 4300 فرد بالای 60 سال انجام شد.
در این تحقیقات آمده است: سالمندانی که از ضعف شدید و ابتلا به ۳ عارضه از این عوارض شامل ضعف عضلات، کندی راه رفتن؛ خستگی و کاهش فعالیت فیزکی و از دست دادن وزن هستند؛ احتمال مرگ و میر آنها یک برابر افزایش می‌یابد و در صورت داشتن سطح پایین ویتامین D تا ۳ برابر می‌رسد.
در همین حال، محققان‌ آمریکایی بر اساس تحقیقات اخیر خود دریافتند که ویتامین D چه بسا می‌تواند بدتر شدن ریه افراد سیگاری را به تاخیر بیندازد.
این تحقیقات نشان می‌دهد: عملکرد ریه سیگاریهای دچار کمبود ویتامین D - نسبت به سیگاریهای دارای سطح طبیعی این ویتامین- چه بسا با سرعت بدتر شود.
ویتامین D برای سیستم دفاعی بدن و سلامت استخوانها و دندانها و جذب کلسیم مفید است و کمبود آن با بیماریهای قلبی و عروقی ، دیابت نوع دوم و برخی از سرطانها و مشکلات ایمنی بدن در ارتباط است.
ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.
این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.
منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند و کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌ شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر