تك فرزندها بيشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند


كودكان تك و بدون خواهر و برادر بيش از 50 درصد نسبت به بقيه در معرض خطر بروز چاقي هستند.
به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقيقات منتشر شده در نشريه تغذيه و ديابت، يافته‌هاي گروهي از دانشمندان در يك مطالعه روي 12700 كودك در نقاط مختلف 8 كشور اروپايي از جمله سوئد با بررسي رژيم غذايي، شيوه زندگي، چاقي و تأثير آنها بر سلامت كودكان 9-2 ساله نشان داد كه احتمال چاقي در كودكان تنها تا 50 درصد بيشتر از كودكان هم سن داراي خواهر و برادرشان است.
نتايج حاصل از اين گزارش مي‌افزايد: در اين مطالعه عوامل ديگر مؤثر بروز چاقي مانند سن، جنس، وزن نوزاد هنگام تولد و وزن پدر و مادر تحت كنترل قرار گرفته و مشاهده شده است كه ميزان BMI‌ اين كودكان با پرسشنامه‌اي درخصوص عادات غذاخوردن، مشاهده تلويزيون و ميزان بازي در فضاي باز مرتبط بوده است.
براساس اين گزارش محققان افزودند: كودكان تنها اغلب، كمتر به بازي در فضاي بيرون ترغيب مي‌شوند و به احتمال زياد بيشتر در اتاق خواب خود به تماشاي تلويزيون مي‌پردازند.

به گفته محققان اين كودكان بيشتر از بقيه مستعد ابتلا به چاقي هستند و ممكن است اين پديده علاوه بر تك بودن آنها به دليل تفاوت‌هاي فردي در محيط خانواده نيز باشد كه ما قادر به اندازه‌گيري جزئيات آن نيستيم و براي درك بهتر اين رابطه علت و معلولي يك مطالعه پي‌گيري ديگر در خانواده‌ها به زودي صورت خواهد گرفت.
گفتني است بيش از 2 ميليون كودك در اروپا دچار اضافه وزن شده‌اند و اين مطالعه نشان مي‌دهد كه چاقي در ميان كودكان كشورهاي جنوب از جمله ايتاليا، اسپانيا و قبرس بيشتر از سوئد و ساير كشورهاي شمال است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر