مقادير كافي ويتامين D در دوران بارداري براي رشد مغز نوزاد ضروري است


54-20.jpg
مطالعات حاکي از اين است، نوزاداني که مادران آنها مقادير کافي از ويتامين D را مصرف مي‌کنند از لحاظ ذهني سالم‌تر هستند.
به گزارش سرويس «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، به نقل از Health Day News، کمبود ويتامين D در دوران بارداري مي‌تواند مانع رشد مغز نوزادان و مهارت‌هاي ذهني و حرکتي آنها شود.
محققان در اسپانيا با اندازه‌گيري سطح ويتامين D در خون 2000 زن باردار، در سه ماهه اول و دوم و بررسي توانايي‌هاي ذهني و حرکتي نوزادان در سن 14ماهگي دريافتند کودکاني که مادران آنها در دوران بارداري به ميزان کافي از اين ويتامين دريافت کرده باشند در آزمون‌هاي انجام شده موفق‌تر هستند و نمره بالاتري را دريافت مي‌کنند.
محققان همچنين دريافتند ميزان مصرف اين ويتامين بايد به حد کافي باشد؛ زيرا که استفاده زياد آن‌هم براي بدن مضر است. تحقيقات قبلي نشان داده است ميزان کافي ويتامين D در دوران بارداري با اختلال زبان کودکان در ارتباط است. با وجود اين بررسي‌ها کارشناسان هنوز هم بر سر ميزان دريافتي ويتامين D در زنان باردار اختلاف نظر دارند.

محققان اظهار كردند: 20 درصد از زنان دچار کمبود ويتامين D هستند.
اين مطالعه نشان داد بين کمبود ويتامين D در دوران بارداري و رشد مغز نوزادان ارتباط وجود دارد. علاوه بر اين، ويتامين D ممکن است مزاياي ديگري هم براي مادران به همراه داشته باشد.
تحقيقات نشان داده است مصرف ويتامين D در زنان باردار مي‌تواند از خطرهاي مربوط به ديابت حاملگي و فشار خون بالا جلوگيري کند؛ اما سطح بالايي از ويتامين D مي‌تواند منجر به تولد نوزاد ناقص شود.
اين مطالعه در مجله Pediatrics منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر