کمبود مولیبدن در ایجاد برخی سرطان ها تاثیر دارد


مولیبدن یکی از عناصر کم مقدار است که برای بدن ضروری بوده و کمبود آن در ایجاد برخی سرطان ها مانند سرطان ریه تاثیر دارد.
مهندس محمد امین احمدی فقیه عضو پژوهشکده علوم هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: عناصر کم مقدار در رابطه با رشته های مختلف مانند پزشکی، تغذیه، بیوشیمی ، محیط زیست، شیلات، دامپروری، داروسازی، شیمی تجزیه، رادیوشیمی و رشته های دیگر کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: در مولیبدن ساختار سه آنزیم وجود دارد و به طور کلی مولیبدن به عنوان جزئی از آنزیم هایی که در مراحل ابتدایی سوخت و ساز ترکیبات شامل نیتروژن، کربن و گوگرد شرکت دارند و نقش مهمی در موجودات زنده بازی می کند.

 احمدی فقیه متذکر شد: مولیبدن نقش مهمی در بند آمدن خون و جلوگیری از فساد دندان ها به عهده دارد. وی خاطر نشان کرد: کمبود مولیبدن ممکن است باعث اختلالات عصبی عقب ماندگی ذهنی در کودکان، سرطان و نقص در فعالیت آنزیم های مختلف شده و حتی موجب مرگ زودرس می شود.

این عضو پژوهشکده گفت: کمبود مولیبدن در بستر سازی برخی سرطان ها مانند سرطان ریه تاثیر دارد در این افراد میزان مولیبدن در بدنشان کمتر از حد نرمال گزارش شده است.

 احمدی فقيه تاکید کرد: میزان مولیبدن در انواع مواد غذایی به نوع آب و هوا و خاک مناطق بستگی دارد و در مقادیر کم برای بدن لازم بوده انواع مواد غذایی از جمله حبوبات، غلات کامل، انواع گوشت ها، ماهی و مرغ، گردو، فندق و لبنیات وجود دارد .

وی افزود: یکی از منابع مهم مولیبدن در بدن انسان جهت شناسایی مقدار آن، بافت ناخن است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر