از سلامت روغن هاي گياهي چه ميدانيد؟


روغن‌هاي طبيعي گياهي از جمله داروهاي طبيعي و پرخاصيتي هستند كه امروزه استفاده از آن‌ها بسيار توصيه ميشود.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛روغن‌هاي طبيعي گياهي از جمله داروهاي طبيعي و پرخاصيتي هستند كه امروزه استفاده از آن‌ها براي درمان و تسكين بسياري از بيماري‌هاي جسم و روح توسط درمانگران شيوه‌هاي درماني طبيعي توصيه و تجويز مي‌شود. اين روغن‌ها كه از دانه، مغز، ميوه و پوست آن‌ها تهيه مي‌شود امروزه به‌صورت موضعي و خوراكي براي درمان بيماري‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين شماره برخي از خواص درماني و كاربردهاي موضعي روغن‌هاي طبيعي را مرور مي‌كنيم. اكثر روغن های گیاهی مایع مقدار بسیار كمی اسید چرب اشباع و به ندرت ایزومرهای ترانس دارند، در حالی كه روغن های جامد حاوی مقدار زیادی چربی اشباع  هستند.

بدون شك یك علت عمده ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه نامناسب است. نكته مهم اینكه زمینه این بیماری ها از دوران كودكی در بدن شكل می گیرد. تمایل به مصرف غذاهای چرب، شور، برشته، سرخ شده و دودی از كودكی شكل می گیرد و ذائقه ما را می سازد که عوض كردن آن در بزرگسالی مشكل است.

روغن های مایع به دلیل داشتن چربی غیر اشباع برای مصرف بهتر از روغن جامد هستند؛ مثل روغن ذرت، آفتابگردان، زیتون، کانولا(گلزا) و سویا.

روغن ها و چربی ها نقش مهمی در تغذیه ما دارند . اگر چه مصرف زیاد آنها خطر اضافه وزن و بیماری های قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد، ولی وجود مقدار كافی از روغن و چربی در رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است. روغن های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر كافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن كلسترول ، مناسب تر از روغن جامد هستند.

برای سرخ کردن مواد غذایی، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید ، زیرا سریعاً اکسیده شده و تولید مواد سرطان زا می کنند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید.

بیشتر روغن هاي گياهي  با روغن های دیگر ترکیب می شود و نتیجه خاصی دارد به عنوان مثال اضطراب،استرس، حالت تهوع و سردرد را تسکین می دهد.

روغن های طبیعی از قسمت های مختلف گیاهان از جمله گلبرگ، پوست میوه، برگ ها، شاخه ها و چوب درخت تهیه می شود. برای استخراج این روغن ها به اطلاعات کافی، دستگاه های مجهز و مقدار زیادی از گیاهان نیاز است.
پزشکان توصيه ميکنند که روغن های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر كافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن كلسترول ، مناسب تر از روغن جامد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر