تداخل دارو و غذا پروسه درمان را طولاني مي كند


تداخل دارو و غذا مي تواند باعث افزايش و يا كاهش جذب دارو شود و همين امر باعث طولاني شدن پروسه درمان و يا مسموميت فرد شود.
 دكتر جورجاني متخصص فارماكولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تداخل دارو و غذا روي اثر گذاري دارو بسيار موثر است به طوري كه مواد غذايي مي تواند روي ميزان، محل و سرعت دارو اثر بگذارند.


وي گفت: بعضي از مواد غذايي مي توانند باعث كاهش جذب دارو و برخي مي توانند باعث افزايش جذب دارو شوند به طوري كه اگر ميزان دارو در اثر كاهش جذب در خون كم شود مي تواند پروسه درمان را طولاني كند و همچنين اگر ميزان جذب دارو و افزايش يابد مي تواند باعث افزايش تخلف دارو و در نتيجه مسموميت فرد شود.
 جورجاني با تاكيد بر اين كه هر گروه دارويي تداخل غذايي مخصوص به خود را دارد، عنوان كرد: بايد پزشكان هنگام تجويز دارو به اين امر مهم توجه كنند و نكات لازم را بر اساس بيمار توضح دهند.
وي خاطر نشان كرد: تداخل دارو با دارو و تداخل دارو با غذا در سالمندان بسيار مهم است چرا كه اين افراد مقدار زيادي دارو براي مشكلات مختلفشان مصرف مي كنند كه حتما براي جلوگيري از مسموميت آنها  بايد پزشكان توضيحات لازم را به آنها بدهند و بدون مشورت با پزشك سرخود دارويي مصرف نكنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر