کمبود ویتامین A ،C و E در بروز سرطان دهان نقش دارد


یک متخصص آسیب شناسی دهان و فک گفت: کمبود برخی ویتامین ها همچون ویتامین " A، C و E "، مصرف کم میوه و سبزی جات و یا برخی ویروس ها می توانند در پیدایش بیماری سرطان نقش داشته باشد.
به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکترسید حسین طباطبایی ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: سرطان دهان ششمین سرطان شایع در مردان و دوازدهمین سرطان شایع در خانم ها است.

وی افزود: بنابر بررسی که در یزد انجام شد بیش از نیمی از بدخیمی های سروگردن مربوط به سرطان دهان بوده است. همچنین 90 درصد بدخیمی های دهان را سرطان دهان (SCC) تشکیل می دهد.

دکتر طباطبایی ادامه داد: بنابر بررسی انجام شده این بیماری در اغلب موارد در سنین بالای 40  سالگی رخ می دهد و مردان 4/1 برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

این متخصص آسیب شناسی دهان و فک خاطرنشان ساخت: بر اساس مطالعه انجام شده دراستان  یزد از هر 100 هزار نفر جمعیت در سال یک مورد جدید به این بیماری مبتلا می شود.وی با بیان این مطلب که این بیماری اغلب زبان، لب، کف دهان و مخاط گونه را درگیر می کند در خصوص علائم و نشانه های این بیماری عنوان داشت: این عارضه اغلب به شکل ضایعات برجسته و زخمی غالبا بدون درد، گاهی زخم فرورفته و یا لکه های سفید یا قرمز رنگ و بدون درد ظاهر می شود.

این متخصص آسیب شناسی دهان و فک متذکرشد: نتایج بررسی نشان داد 50 درصد مبتلایان به سرطان دهان از سیگار یا ناس استفاده می کردند همچنین در مردان مسن تر از 70 سال احتمالا به جزء استعمال دخانیات ممکن است عوامل دیگری از جمله، کم خونی مزمن، کمبود برخی ویتامین ها همچون  ویتامین  A، C  و E ، مصرف کم میوه و سبزی جات و یا برخی ویروس در این بیماری نقش داشته باشد.

وی یادآورشد: متاسفانه طی مدت 5 سال کمتر از 50 درصد بیماران زنده می مانند و این در حالی است که این بیماری با تشخیص زودرس درمان قطعی می شود.

وی گفت: روش تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری و بررسی میکروسکوپی صورت می گیرد.

وی در ادامه بر تشخیص سریع و زودهنگام و از همه مهمتر پشگیری از بروز این بیماری تاکید کرد و متذکرشد: درمان این بیماری با عمل جراحی  و برداشتن کامل ضایعه صورت می گیرد و در صورت لزوم می توان از رادیوتراپی و شیمی درمانی بهره برد.

این متخصص آسیب شناسی دهان و فک در ادامه با اشاره به پیشگیری از بروز سرطان دهان تصریح کرد: عدم استعمال دخانیات، تنباکو و ناس و مصرف زیاد میوه و سبزی (به ویژه میوه های ترش و مرکبات) سرشار از ویتامین ث در پیشگیری از بروز این بیماری موثرند.

طباطبایی توصیه کرد: همه افراد به ویژه مردان مسن سیگاری مراقب دهان خود باشند و در صورت مشاهده هرگونه لکه سفید یا قرمز رنگ در دهان، هر نوع برآمدگی  در دهان (مخصوصا اگر لبه های سفت داشته باشد) به پزشک مراجعه کنند.

وی همچنین توصیه کرد: این افراد در صورت مشاهده زخم هایی که با درمان بهبود نمی یابند سریعابه پزشک مراجعه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر