چاقی کودکان خطرناک است

چاقی کودکان
رگ‌های كودكان چاق 10 ساله، مشابه رگ‌های بدن افراد 45 ساله و سایر كسانی است كه ناراحتی‌های قلبی دارند و این امر خطر ابتلای آنها را به بیماری‌های قلبی بشدت افزایش می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس ، دكتر گیتا راگوویه از بیمارستان كودكان كانزاس‌سیتی كه رهبری بررسی‌هایی را در این زمینه به عهده داشت گفت از قدیم گفته‌اند كه سن هر كس برابر سن رگ‌های او است. این زنگ هشدار است.
 بررسی‌های جدید نشان داد که حدود یك سوم كودكان آمریكایی اضافه وزن دارند و یك پنجم آنان چاق هستند. بسیاری از والدین تصور می‌كنند چاقی بچه‌ها با افزایش سن آنان از بین می‌رود. اما تحقیقات نشان می‌دهند که بچه‌های چاق، بزرگسالان چاق می‌شوند و با خطر بسیاری از مشكلات بهداشتی مواجه خواهند شد.
دكتر رابرت اكل از روسای سابق انجمن قلب و كاردیولوژیست‌ها در دانشگاه كلرادو ـ دنور گفت چاقی در كودكان و نوجوانان اصلا خوب نیست. به همین دلیل است كه آكادمی پزشكان اطفال آمریكا اخیرا توصیه كرد داروهای كاهنده كلسترول به بعضی از كودكان داده شود.
در آزمایشی روی یك رگ مهم گردن در 70 كودك 10 تا 16 ساله كه كلسترول تقریبا همگی آنان غیرعادی بود و بسیاری از آنان چاق بودند، معلوم شد دیواره رگ آنان ضخیم شده است. چون معمولا ضخامت رگ كودكان اندازه‌گیری نشده، كسی نمی‌دانست اندازه طبیعی آنها چقدر است، این بود كه آنها را با رگ‌های افراد 45 ساله مقایسه كردند كه معلوم شد عمر رگ‌های آنان 30 سال بیشتر از سن‌شان است.
سختی و خشك شدن رگ‌ها نیز مشكل دیگری برای كودكان چاق است كه احتمالا نشانه شروع شكل‌گیری پلاک است. 
دكتر مایكل شلاس متخصص پیشگیری از بیماری‌های قلبی در دانشگاه نیویورك گفت: حتی در كودكان چاق 10 ساله، رگ‌ها چنان سخت شده كه با افراد 30 و 40 ساله قابل مقایسه است.
وی تاكید كرد زمان آن است كه با چاقی، بی‌تحركی و پرخوری كودكان در سطح گسترده و به صورت جدی برخورد شود.

منبع : jamejamonline.ir
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر