عوامل چاقي در کودکان


به کودکانی که نمایه توده بدنی آنان BMI در جدول رشد بالای نمودار 95 درصد باشد را چاق می گويند.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ امروزه کودکان ساعات بیشتری را به تماشای تلویزیون، نشستن پشت کامپیوتر یا بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، و مدت زمان کمتری را از لحاظ جسمی فعال هستند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که چاقی دوران کودکی بطور چشمگیری باعث افزایش ریسک بیماریها در دوران جوانی و میان سالی می شود. چاقی کودکان و نوجوانان با ریسک بروز بیماریهای قلبی عروقی در کودکی و بزرگسالی در ارتباط است. علاوه بر این خطر بروز چاقی در بزرگسالی نیز در این افراد بالاتر بوده و در ضمن نشان داده شده که افزایش وزن اثر منفی بر کیفیت زندگی و موفقیت درسی در این کودکان دارد. کاهش اعتماد به نفس و افزایش احتمال بروز افسردگی در این  کودکان بیشتر است.

شهرنشینی و صنعتی‌شدن باعث ایجاد تغییرات زیادی در الگوی غذایی انسان‌ها شده است اما گاهی ما با رفتارهای نادرست مان باعث می‌شویم الگوی غذایی خود یا فرزندانمان غلط باشد و نتیجه‌اش، کودکان چاقی است که این روزها تعدادشان هم کم نیست.
علل اضافه وزن و چاقي در كودكان:

- بي تحركي كودكان: كاهش فعاليت بدني (استفاده بيش از حد از كامپيوتر، تماشاي تلويزيون به مدت طولاني و ...) و كاهش فرصت‌هاي بازي در خارج از منزل موجب مي‌شود تا بخشي از انرژي دريافتي از مواد غذايي در بدن به صورت چربي تجمع پيدا كرده و سبب اضافه وزن و چاقي شود.

- عوامل مربوط به ژنتيك و ارث: خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقي در كودكاني كه والدين چاق دارند و يا از مادران ديابتي متولد مي‌شوند، بيشتر از ساير كودكان است. كودكاني كه يكي از والدينشان چاق است حتي با حفظ وزن ايده‌ ال، در معرض اضافه وزن و چاقي دوران نوجواني و جواني هستند.

- عوامل مربوط به محيط و شيوه زندگي شامل رفتارهاي غذايي نامناسب مانند عادت به مصرف غذاهاي پركالري، غذاهاي آماده و رستوراني، تنقلات كم ارزش و غذاهاي پرچرب زمينه ساز ابتلا به اضافه وزن و چاقي هستند.

راه درمــــان چاقـــي کــــودکان چيست؟

- تامين نيازهاي غذايي کودم
- تغيير عادت و رفتار
- رفع مشکلات روحي

نکته: هرگز برای واداشتن کودک به غذاخوردن، پاداشی مانند تنقلات (پفک یا چیپس) به او ندهید. در حقیقت شما در کنار خوردن یک غذای خوب، یک پاداش بد می‌دهید و کودک در پاسخ به این پرسش که بالاخره این تنقلات خوب است یا بد، درمی‌ماند. شاید فعالیت یا بازی مورد علاقه کودک برای او بهترین پاداش باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر