انار خون‌ساز نيست


جام جم آنلاين: انار ملس تبريز، انار سياه، انار سنگي، انار تاج بلند، انار شيرين دانه درشت و... اينها ارقام مختلف انار است كه اين روزها در بازار ميوه يا جشنواره‌هايي كه به مناسبت فرارسيدن فصل انار در برخي شهرها برگزار مي‌شود، به فروش مي‌رسد.
در برخي از همين مراكز، علاوه بر انار، فرآورده‌هاي اين ميوه همچون رب‌انار، آب‌انار، سس‌ انار و سركه ‌انار هم به فروش مي‌رسد. اما پرسش اينجاست، آيا مي‌توان به فرآورده‌هايي كه از سوي عرضه‌كنندگان محلي توليد و در ظروف به ظاهر بهداشتي بسته‌بندي مي‌شود، اطمينان كرد‌؟
انار تقويت‌كننده كبد و صفرابر است و ميزان كلسترول و فشارخون را تنظيم مي‌كند. انواع ترش آن به دليل ميزان پايين قند و اسيد بيشتر براي افراد مبتلا به ديابت مفيد، به دليل پتاسيم فراوان ادرارآور، با دفع سموم بدن جلادهنده پوست و كاهنده ويار خانم‌هاي باردار است.
انواع انارهاي سياه يا كبودرنگ نيز براي سرفه ناشي از گرمي و سرماخوردگي مفيد است و باعث كاهش اوره و غلظت خون مي‌شود.
بنابر نظر گروهي از پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا، مصرف دانه‌هاي انار از عوارض يائسگي مي‌كاهد و با تعديل هورمون‌ها از تحليل استخوان‌ها و غضروف‌ها جلوگيري مي‌كند و ريسك ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي‌دهد بايد بدانيد برخلاف تصور عامه انار خون‌ساز نيست و به رفع كم‌خوني كمك نمي‌كند، چراكه آهن آن گياهي است و قدرت جذب پاييني دارد، بنابراين نمي‌تواند به افزايش فعاليت مغزاستخوان منجر شود.

بد نيست بدانيد در صدگرم دانه انار 60 كالري انرژي نهفته است و مي‌تواند 40 درصد نياز روزانه بدن ما را به ويتامين C تامين كند.
فرآورده‌هاي بي‌نام و نشان، تقلبي است
هم‌اكنون فرآورده‌هاي انار به دو صورت صنعتي و سنتي عرضه مي‌شود. آن دسته از فرآورده‌هايي كه برچسب معرفي محصول و كد چند رقمي وزارت بهداشت را دارد، سالم و مورد اطمينان است اما نكته قابل توجه آن‌كه درميان همين محصولات بهداشتي، فرآورده‌هايي از انار همچون آب انار به صورت دستي در بطري‌هاي بزرگ مجهز به برچسب‌هايي كه در ظاهر مشخصات محصول روي آن درج شده به فروش مي‌رسد.
اين محصولات در نگاه اول بهداشتي و سالم به نظر مي‌رسد، اما با كمي دقت موشكافانه در مندرجات آن به نداشتن مجوز بهداشت و نشاني كارخانه توليدكننده پي خواهيم برد.
اين نوع محصولات كه بنا بر ادعاي فروشندگان آن صد‌درصد طبيعي بوده و قيمت ارزاني دارد، تركيبي از آب، درصدي شكر يا نمك، موادرنگي، ميزاني اسيدسيتريك جهت ايجاد طعم ترش و گس و مواد طعم‌زايي مشابه انار بوده كه فوق‌العاده مضر است و به ناكارآمدي دو عضو سم‌زداي بدن يعني كليه و كبد منجر مي‌شود و با ايجاد واكنش‌هاي شديد آلرژيك با علائمي چون خارش، تورم، سرفه و تنگي‌نفس تهديد‌كننده سلامت مصرف‌كننده خواهد بود.
البته رب، سس و سركه تقلبي انار هم از اين مقوله مستثني نيست. فرآورده‌هاي انار را از اماكن معتبر با برندهاي شناخته شده خريداري كنيد، چراكه انواعي از آنها پروانه بهداشت تقلبي دارد.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر