كنترل گيرنده‌هاي طعم و مزه در روده و مبارزه با چاقي

  
هدف‌گيري گيرنده‌هاي طعم و مزه در روده مي‌تواند باعث درمان چاقي شود. 
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه غدد درون‌ريز و متابوليسم، گروهي از محققان با انجام تحقيقات خود دريافتند هدفگيري سنسورهاي طعم و مزه در روده ممكن است باعث ايجاد استراتژي جديد و اميدواركننده‌اي عليه چاقي و بيماري‌هاي وابسته به آن مانند بيماري‌هاي متابوليكي و ديابت شود. 
براساس اين گزارش محققان افزودند: شواهد به دست آمده نشان مي‌دهد كه هدف قرار دادن سنسورهاي طعم و مزه در سلول‌هاي موجود در روده به صورت انتخابي مي‌تواند باعث انتشار هورمون‌هايي شود كه منجر به انعكاس سيگنال‌هايي جهت احساس پري و سيري ‌شوند و اين اثرات به دست آمده مي‌توانند چاقي و ديگر بيماري‌هاي وابسته به آن را درمان نمايند.
نتايج ديگر اين مطالعه افزود: تقليد از اثرات فيزيولوژيكي به دست آمده در اثر وعده‌هاي غذايي مي‌تواند طوري باعث فريب بدن شود كه انگار آن وعده غذايي را مصرف كرده است.
به گفته محققان اثرات حاصل از اعمال جراحي خاص نظير باي پس معده و غيره جهت از دست دادن عمقي وزن و يا كاهش شيوع ديابت و ساير شرايط مرتبط با چاقي هنوز به طور كامل درك نشده است اما ممكن است اين اعمال جراحي نيز باعث ايجاد تغييراتي در انتشار هورمون‌هاي روده شود كه در اين ميان هدف‌گيري گيرنده‌هاي اضافي طعم و مزه كه بر آزادسازي هورمون‌هاي كنترل كننده مصرف مواد غذايي تأثير دارند مي‌تواند يك راه جديدي براي تقليد اين اثرات در روشي غير جراحي و غيرتهاجمي باشد.
گفتني است: مطالعات ديگر در آينده نشان خواهند داد كه كدام يك از گيرنده‌هاي طعم و مزه ممكن است داراي اهداف دارويي مؤثري براي پيشگيري و درمان چاقي و ديابت داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر