مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک

مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک

دكتر ربابه شيخ الاسلام

ما در کشورمان محصولاتی داریم که بطور طبیعی ارگانیک هستند ،جنگل های وسیع درخت انجیر در اصطهبان فارس نمونه ای از انجیر بکر است . این جنگل ها سالیان سال در محیط طبیعی رشد کرده اند و بهترین محصول را دارند.
انار یکی دیگر از محصولات ارگانیک کشورمان است ولی چون این محصولات به طور فله ای به بازار مي‌ آیند و بسته بندی با مشخصات مانند محل کشت ،تاریخ برداشت و... مهم تر شماره تایید ارگانیک بودن محصول روی آنها نیست،  مردم نمي‌ دانند که آیا هر اناری یا هر محصولی که فروشنده ادعا مي‌کند ارگانیک است واقعا محصول بکری است یانه و یا انواع سیفی و تره باری که در بازار ادعا مي‌ شود ارگانیک است و بهمین دلیل باید پول بیشتری برای آن پرداخت واقعا ارگانیک است؟
سازمان متولی که باید برغذا از مزرعه تا سفره نظارت کامل و کافی داشته باشد در کشور ما وجود ندارد بهمین جهت وقتی از غذاهای ارگانیک سخن به میان مي‌ آید مشخص نیست چه اداره یا سازمانی متولی است و مسوولیت دارد.
مشکلات محصولات ارگانیک و چرخه ارگانیک
این چرخه یک وضعیت ایده آل را در بلند مدت ترسیم کرده است و تا زمانی که متولیان خاک و آب ،محیط زیست و سلامت در کشوری با هدف مشترک با هم و در کنار هم و با عزم مشترک کار نکنند دستیابی به این روند میسر نیست دستیابی به غذای ایمن و بدون باقیمانده های شیمیایی و در حقیقت آغاز حلقه یک زندگی ارگانیک و یک جهان سالم تر است.
ORGANIC11.jpg
در حال حاضر ما در کشور این وفاق را نداریم و متاسفانه تولید کنندگان محصول ارگانیک با سرمایه گزاری های مناسب با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم مي‌کنند
غذاهایی که به نام غذای پاک در سامانه های فروش میوه و تره بار ترویج مي‌شود ارگانیک نیستند اگر چه تلاش زیادی برای تولید آنها زیر چتر مديريت و مبارزه تلفيقي با آفات و بيماري‌هاي گياهي باب شده است واگر چه مصرف کمتر سموم و مصرف بهینه کود را ترویج مي‌کند ولی از نظر تعریف محصول بدست آمده نمي‌ تواند بنام ارگانیک وارد بازار شود
از طرف دیگر کشور نیاز به باز طراحی آزمایشگاه‌هایی غذا و دارو دارد به‌گونه ای که این آزمایشگاهها بتوانند با هزینه معقول و نه بسیار گران محصولاتی که داعیه ارگانیک بودن دارند را آزمایش و به آنها برچسب مخصوص بدهند.
این اقدام کمک به مردمي‌ است که مایلند با پرداخت پول بیشتر غذای سالم تری را روی سفره خانواده ببرند و در صورتی که این برچسب ها و یا شماره پروانه خاص به این محصولات داده نشود هم مردم سر در گم مي‌مانند و به محصول اعتماد نمي‌ کنند و هم زمینه برای سواستفاده از نا آگاهی و فروش محصولات غیر ارگانیک بجای ارگانیک گسترش مي‌ یابد .

منبع: http://www.behsite.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر