دانه‌هاي كوچك اما سرشار از خاصيت

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
استفاده از دانه‌ها يكي از بهترين راه‌ها براي كمك به سلامتي است؛‌ زيرا چربي‌هاي سالم و مواد مغذي بسياري در آنها، وجود دارد. اين مقاله به شما كمك مي‌كند تا بهترين آنها را انتخاب كنيد: دانه‌ها مزاياي بي‌شماري براي ما دارند و آگاهي از اين مزايا و كاربرد آنها باعث مي‌شود تا بيشتر از قبل به استفاده از دانه‌ها روي بياوريد. اكثر مردم دانه‌ها را بسيار راحت‌تر از آجيل‌ها هضم مي‌كنند؛ چون آنها كوچك‌ترند و سروكار داشتن با آنها براي بدن راحت‌تر است. دانه‌ها انواع مختلفي دارند و در رنگ‌ها، اندازه‌ها و شكل‌هاي مختلف يافت مي‌شوند. بعضي از آنها در ميان مردم طرفداران بسياري دارند؛ اما بهترين دانه‌ها كه هم مزاياي بيشتري دارند و هم همواره در دسترس هستند عبارتند از:

تخم‌كتان
تخم كتان كمي بزرگ‌تر از تخم كنجد است و پوسته نرم، صدفي شكل و درخشاني دارد. رنگ آن از كهربايي غليظ شروع مي‌شود و به قهوه‌اي مايل به سرخ مي‌رسد (بسته به اينكه درخت كتان طلايي باشد يا قهوه‌اي) تخم‌هاي كتان در دهان به راحتي خرد شده و مواد مغذي موجود در آنها جذب بدن مي‌شود.
موارد استفاده: معمولا تخم كتان را پخته و روي برخي غلات مي‌پاشند و مصرف مي‌كنند. برخي افراد تخم كتان را روي سالاد هم مي‌ريزند و برخي ديگر به هنگام پخت غذاها از آن استفاده مي‌كنند.
مواد مغذي: تخم كتان براي سلامت قلب مفيد است و خطر بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. همچنين سرشار از فيبر است و باعث كاهش كلسترول مي‌شود. اگر تخم كتان را در يك ظرف دربسته در مكاني تاريك، خشك و خنك نگهداري كنيد، تا سه ماه و حتي بيشتر قابل استفاده خواهد بود.
خواص: تخم كتان باعث كاهش كلسترول بد خون (LDL) مي‌شود. خوردن غذاهاي كم‌چرب، ورزش كردن، كاهش مصرف نمك، قند و مصرف روزانه تخم كتان به طرز چشمگيري كلسترول را كاهش مي‌دهد. چربي امگا3 و فيبر بالاي تخم كتان در بهبود ديابت موثر است. علاوه بر اين دو مزيت مهم در مقابله با سرطان نيز نقش مهمي دارد و اين به خاطر تركيبات طبيعي و ضد سرطاني موجود در آن است. فيبر بالاي تخم كتان از سرطان روده پيشگيري مي‌كند. كتان حركات عادي روده‌اي را افزايش مي‌دهد و باعث جذب بهتر آب مي‌شود. بنابراين از ايجاد يبوست و خشكي مدفوع نيز جلوگيري مي‌كند. تخم كتان به خاطر وجود اسيدهاي چرب امگا3، خاصيت ضد التهابي دارد. همچنين، علائم سندرم يائسگي را كاهش مي‌دهد، از بيماري‌هاي قلبي‌- عروقي جلوگيري مي‌كند، سيستم دفاعي را تقويت مي‌كند و مانع افسردگي و غمگيني مفرط مي‌شود.

شاهدانه
دانه‌هاي ريز و يكدست شاهدانه كه بافتي نرم و طعمي شبيه آجيل دارند، بسيار پرطرفدار هستند. اين دانه‌هاي سبز و زرد رنگ را معمولا روي سالاد مي‌پاشند و از حالت خام آن در شكلات و به جاي تخم آفتابگردان استفاده مي‌كنند.
مواد مغذي: دانه‌هاي شاهدانه، سرشار از پروتئين، اسيدهاي چرب، كلسيم، فيبر، ويتامين E و داراي كلروفيل بالايي هستند. تخم شاهدانه بايد در ظرف دربسته و در يخچال نگهداري شود؛ به اين ترتيب از 3 تا 6 ماه قابل استفاده خواهد بود.
خواص: دانه‌هاي شاهدانه در موارد سرماخوردگي، ناراحتي‌هاي پس از زايمان و استفراغ مورد مصرف قرار مي‌گيرد؛ زيرا كمك زيادي به تسكين درد شكم و سوء‌هاضمه مي‌كند. خوردن شاهدانه نشاط‌آور است و فعاليت گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد. دانه‌هاي شاهدانه، پروتئين فراوان و فيبر بالايي دارند و ويتامين E موجود در آنها براي پوست بسيار مفيد است.

تخمه آفتابگردان
اين تخمه‌ها در قسمت پوست گل آفتابگردان يافت مي‌شود و به رنگ سفيد و خاكستري كمرنگ هستند.
موارد استفاده: از تخم آفتابگردان به همراه پوست در بسياري از آجيل‌ها استفاده مي‌شود. تخم‌هاي بدون پوست آفتابگردان را در سالاد استفاده مي‌كنند. دانه‌هاي آفتابگردان سرشار از انرژي و چربي‌هاي غير اشباع و همچنين كلسيم، پروتئين، آهن و ساير ويتامين‌ها هستند و در محيط خشك و خنك مي‌توان به مدت طولاني آنها را نگهداري كرد.
خواص: ويتامينE  فراوان كه از بيماري‌هاي قلبي – عروقي پيشگيري مي‌كند، از مهم‌ترين تركيبات تخمه آفتابگردان است. تخمه‌هاي آفتابگردان داراي تركيباتي هستند كه حافظه و عملكردهاي شناختي را بهبود مي‌بخشند و كلسترول را پايين مي‌آورند. ليگنان موجود در تخمه آفتابگردان، از شما در برابر سرطان‌ها محافظت مي‌كند. تخمه آفتابگردان به دليل دارا بودن خاصيت فيتواسترول (ماده‌اي با ساختار شيميايي شبيه به كلسترول) باعث كاهش كلسترول مي‌شود. اين دانه سرشار از منيزيم است كه باعث كاهش فشارخون و سردردهاي ميگرني و سكته قلبي مي‌شود. براي درمان اسهال خوني، سردرد، بيماري فتق، آرتروز و ورم سينه، درد معده، سنگ كليه و بسياري از بيماري‌هاي ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كنجد
دانه كنجد بسيار كوچك و بيضي شكل و طعم آن شبيه طعم فندق است. كنجد به رنگ‌هاي مختلف وجود دارد؛ اما معمولا سفيد، زرد، سياه و قرمز است.
موارد استفاده: از دانه كنجد مي‌توان در تهيه انواع غذاها، نان‌ها، سالادها، دسرها، بيسكويت‌ها، كيك‌ها و . . . استفاده نمود.
مواد مغذي: كنجد، سرشار از آنتي‌اكسيدان است و به سلامت كبد بسيار كمك مي‌كند (از كبد در برابر آسيب‌هاي ناشي از اكسيداسيون حفاظت مي‌كند). همچنين باعث كاهش كلسترول مي‌شود و بهترين منبع براي تامين كلسيم در ميان تمام غذاهاي گياهي است. كنجد اگر در يك محيط دربسته، خنك، خشك و تاريك نگهداري شود، تا سه ماه قابل استفاده خواهد بود.

تخمه كدو تنبل
تخمه‌هاي يكدست و ريزي كه از كدو تنبل به دست مي‌آيند، طعم آجيل مانند دارند و معمولاً سبز يا زرد رنگ هستند.
موارد استفاده: تخم كدو تنبل را معمولا به صورت خام (بدون نمك و سرخ كردن) مصرف مي‌كنند؛ اما در ماه‌هاي سرد سال، بهتر است به صورت نيمه برشته براي هضم بهتر غذاها و طعم‌دارتر كردن آنها استفاده شوند. تخمه كدو تنبل سرشار از پروتئين است و امگا 3، آهن، روي و فسفر فراواني دارد. در ضمن، حاوي كلسيم و ويتامين B نيز مي‌باشد. براي مصرف طولاني مدت، تخمه كدو تنبل را در ظرفي دربسته و در محيطي خنك و خشك نگهداري كنيد.
خواص: تخمه كدو تنبل سرشار از پتاسيم است و پتاسيم نقش مهمي در سلامت قلب دارد. پتاسيم باعث تنظيم فشارخون مي‌شود. كاروتنوئيدهاي موجود در تخم كدو تنبل نيز با بيماري‌هاي قلبي مقابله مي‌نمايد و همچنين از سرطان و كوري تدريجي چشم جلوگيري مي‌كند. تخم كدو تنبل مثل تخم كتان سرشار از فيبر است كه باعث كاهش وزن و بهبود گوارش مي‌شود، از ايجاد لخته خون جلوگيري مي‌كند و كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. همچنين سرشار از روي مي‌باشد و روي نيز احتمال بروز سرطان پروستات را كاهش مي‌دهد. ويتامين E موجود در اين دانه‌ها خواص ضد چروك دارد و به جواني و سلامت پوست كمك مي‌كند. ويتامين C آن نيز براي عملكرد صحيح سيستم دفاعي ضروري است. و با راديكال‌هاي آزاد مقابله مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر